Uchwała Nr XXVII/464/2005

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia 24 lutego 2005 roku



w sprawie utworzenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kaliszu

przy ul. Przemysłowej 1.



Na podstawie art.12 pkt 8 lit. i oraz art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust.2 ustawy z dnia

5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz.1592

z późn. zm.), art. 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 5a oraz art. 58 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. Nr 132 poz. 1225 ) uchwala się co następuje:




§ 1.



Zakłada się z dniem 1 marca 2005 r. Centrum Kształcenia Ustawicznego z siedzibą

w Kaliszu przy ul. Przemysłowej 1.



§ 2.



Celem działalności Centrum Kształcenia Ustawicznego jest prowadzenie ustawicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych.




§ 3.



Akt założycielski Centrum Kształcenia Ustawicznego stanowi załącznik Nr 1

do uchwały.



§ 4.




Organizację Centrum Kształcenia Ustawicznego określa statut stanowiący załącznik

Nr 2 do uchwały.

§ 5.



W skład Centrum Kształcenia Ustawicznego włącza się:

  1. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,

  2. Zasadniczą Szkołę Zawodową dla Dorosłych,

  3. Bursę Szkolną im. Janusza Korczaka,

  4. Technikum dla Dorosłych Nr 3,

  5. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych Nr 9,

  6. Gimnazjum dla Dorosłych Nr 2,

  7. Szkołę Policealną dla Dorosłych Nr 3.


§ 6.



Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.



§ 7.



Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą na dzień, o którym mowa w § 1.

























U Z A S A D N I E N I E


do Uchwały Nr XXVII/464/2005Rady Miejskiej Kalisza

z dnia 24 lutego 2005 roku


w sprawie utworzenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kaliszu

przy ul. Przemysłowej 1


Zgodnie z art.12 pkt 8 lit. i oraz art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust.2 ustawy z dnia

5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz.1592

z późn. zm.), art. 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 5a oraz art. 58 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. Nr 132 poz. 1225 ) tworzy się CKU przy ulicy Przemysłowej 1.

Obecnie przy ulicy Przemysłowej 1 znajduje się Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, który po utworzeniu CKU wejdzie w jego skład. ODiDZ posiada doświadczoną kadrę i bazę organizacyjną dla form kształcenia, którą będzie prowadziło także CKU. Ponadto, będą poprawione warunki kształcenia dla osób dojeżdżających, dla których będzie zapewniona baza noclegowa, ponieważ w skład Centrum wejdzie także bursa. Praktyki zawodowe odbywają się u prywatnych rzemieślników, a w znajdującym się w pobliżu Centrum Kształcenia Praktycznego będą mogły odbywać się egzaminy praktyczne.

Ponadto zaznaczyć należy, że istnieją programy unijne skierowane do CKU mające na celu wyposażenie placówki w sprzęt komputerowy i oprogramowanie umożliwiające podniesienie jakości kształcenia i szkolenia oraz przeprowadzanie zewnętrznych egzaminów zawodowych zgodnie ze standardami wymagań dla danego zawodu

Wobec powyższego wywołanie niniejszej uchwały jest uzasadnione.



















Załącznik Nr 1

do uchwały XXVII/464/2005

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia 24 lutego 2005 roku



AKT ZAŁOŻYCIELSKI

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTWICZNEGO




Na podstawie art.12 pkt 8 lit. i oraz art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz.1592 z późn. zm.), art. 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 5a oraz art. 58 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. Nr 132 poz. 1225 )



zakłada się z dniem 1 marca 2005 roku



CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO



w Kaliszu przy ul. Przemysłowej 1



W skład Centrum Kształcenia Ustawicznego wchodzą:

  1. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,

  2. Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych,

  3. Bursa Szkolna im. Janusza Korczaka,

  4. Technikum dla Dorosłych Nr 3,

  5. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych Nr 9,

  6. Gimnazjum dla Dorosłych Nr 2,

  7. Szkoła Policealna dla Dorosłych Nr 3.




Załącznik Nr 2

do uchwałyXXVII/464/2005

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia 24 lutego 2005 roku









STATUT

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO




















ROZDZIAŁ I


POSTANOWIENIA WSTEPNE



§ 1


  1. Nazwa Centrum: Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kaliszu.


  1. Siedziba Centrum: ul Przemysłowa 1 w Kaliszu.


  1. Centrum Kształcenia Ustawicznego jest placówką publiczną dla dorosłych powołaną zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.


  1. Ilekroć dalej używa się sformułowania „ placówka” , „Centrum” lub „CKU” należy przez to rozumieć Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kaliszu.


  1. W skład Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kaliszu wchodzą:

  1. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego,

  2. Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych,

  3. Bursa Szkolna im. Janusza Korczaka,

  4. Technikum dla Dorosłych Nr 3,

  5. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych Nr 9,

  6. Gimnazjum dla Dorosłych Nr 2,

  7. Szkoła Policealna dla Dorosłych Nr 3.


§ 2


  1. Organem prowadzącym Centrum Kształcenia Ustawicznego jest Miasto Kalisz.

  2. Centrum Kształcenia Ustawicznego nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Centrum albo wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Samorządu Słuchaczy .


§ 3

Cykle kształcenia w poszczególnych jednostkach wchodzących w skład Centrum określają obowiązujące te jednostki plany nauczania.


§4


Do szkół i placówek wymienionych w § 1 stosuje się przepisy dotyczące szkół publicznych. Szkoły te organizują swoją działalność na podstawie odrębnych statutów.



§ 5


Centrum Kształcenia Ustawicznego może prowadzić filie.



§6


W zależności od potrzeb regionu w zakresie usług dydaktycznych dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może zmieniać, likwidować lub tworzyć nowe kierunki kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych.




ROZDZIAŁ II


CELE I ZADANIA CENTRUM


§ 7


  1. Centrum umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej oraz umiejętności i kwalifikacji zawodowych ,spełnia funkcje kształcącą, dokształcającą i doskonalącą dla osób dorosłych.

  2. Do zadań Centrum Kształcenia Ustawicznego należy :

  1. kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w szkołach wchodzących w skład centrum i w formach pozaszkolnych;

  2. opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz innych materiałów metodycznych dla słuchaczy;

  3. doskonalenie metod pracy dydaktyczno – wychowawczej, w szczególności w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;

  4. udzielanie pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej organizatorom ustawicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia;

  5. współpraca z organizatorami kształcenia ustawicznego w kraju i za granicą;

  6. współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr.

  1. Centrum Kształcenia Ustawicznego ponadto:

  1. prowadzi doskonalenie nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w Centrum Kształcenia Ustawicznego i innych placówkach, a także w szkołach, w zakresie kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;

  2. opracowuje i upowszechnia nowatorskie rozwiązania programowo – metodyczne oraz organizacyjne w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;

  3. gromadzi informacje naukowo – techniczne dla potrzeb kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków kształcenia, dokształcania i doskonalenia prowadzonych przez Centrum Kształcenia Ustawicznego.

  1. Do zadań Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego należy:

  1. dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych - w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania;

  2. dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i nieuczęszczających do oddziałów wielozawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych - w zakresie teoretycznej nauki zawodu w celu przygotowania do egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego lub czeladnika;

  3. doskonalenie zawodowe osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb lokalnego rynku pracy.



§ 8


Centrum Kształcenia Ustawicznego może prowadzić pozaszkolne formy kształcenia umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.




ROZDZIAŁ III


ORGANIZACJA CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO


§9


  1. Centrum Kształcenia Ustawicznego jest placówką publiczną kształcącą w systemie wieczorowym w trybie stacjonarnym lub zaocznym oraz na kursach przygotowujących do egzaminów eksternistycznych ze wszystkich przedmiotów z zakresu szkół średnich dla dorosłych.

  2. Centrum zapewnia słuchaczom wykształcenie stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej.

  3. Centrum organizuje egzaminy dojrzałości (dwie sesje w roku – zimowa i letnia).

  4. Placówka wydaje świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty potwierdzające ukończenie kształcenia ,dokształcania i doskonalenia ,zgodnie z odrębnymi przepisami.

  5. Centrum zapewnia słuchaczom i pracownikom możliwość korzystania z biblioteki. Biblioteka :

  1. jest pracownią szkolną służąca do realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy ,żądań dydaktyczno – wychowawczych Centrum oraz doskonalenia pracy nauczycieli,

  2. gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory biblioteczne,

  3. warunki korzystania z biblioteki oraz godziny pracy są dostosowane do czasu zajęć lekcyjnych i potrzeb słuchaczy.

§ 10


  1. Treści kształcenia, układ oraz zakres materiału określa podstawa programowa dla poszczególnych przedmiotów dostosowanych do prowadzonych form kształcenia.

  2. Czas trwania nauki określają ramowe plany nauczania poszczególnych szkół.

  3. Podstawową jednostką organizacyjną roku szkolnego jest semestr /okres/.

  1. I jesienny od 1 września do ostatniego piątku stycznia przed feriami zimowymi;

  2. II wiosenny od pierwszego poniedziałku po zakończeniu ferii zimowych do zakończenia roku szkolnego.

  1. Liczba oddziałów w poszczególnych formach kształcenia dostosowana jest do aktualnych limitów określonych wytycznymi organu prowadzącego.

  2. Liczba słuchaczy w poszczególnych oddziałach jest określona aktualnymi obowiązującymi przepisami MENiS. Odstępstwo od w/w przepisów wymaga akceptacji organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny.

  3. Szczegółowa organizacje zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji CKU opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny Centrum zatwierdza organ prowadzący do dnia 31 maja.

  4. W arkuszu organizacji CKU zamieszcza się liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

  5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor CKU, z uwzględnieniem ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć określający rozkład zajęć edukacyjnych.

  6. Szczegółowe wytyczne do organizacji zajęć w poszczególnych formach kształcenia ujęte są w odrębnych przepisach.

  7. Nauczanie i wychowanie opiera się na pracy nauczyciela ze słuchaczami w placówce oraz na samodzielnej nauce słuchacza w domu.

  8. Szkoła kieruje samodzielną nauką słuchaczy ułatwiając im osiąganie jak najlepszych wyników nauczania gdyż m.in.:

  1. zapoznaje z programami nauczania i obowiązującymi podręcznikami oraz materiałami pomocniczymi;

  2. udziela wskazówek związanych z techniką pracy umysłowej, planowania i organizowania samodzielnej nauki oraz metodyki nauczania przedmiotu wraz ze sposobami samokontroli zdobytych wiadomości;

  3. wskazuje literaturę, poradniki niezbędne do samodzielnej nauki oraz udziela pomocy w zaopatrzeniu w podręczniki, udostępnia lektury szkolne;

  4. konferencje zbiorowe i indywidualne; w szkole zaocznej organizowane są dwie konferencje instruktażowe w semestrze – wprowadzającą (ukierunkowującą kształcenie)-na początku semestru i przedegzaminacyjną;

  5. udziela wskazówek i pomocy ukierunkowującej wyrównanie i usystematyzowanie wiadomości m.in. w ramach konsultacji i w toku indywidualizacji nauczania;

  6. ukierunkowuje słuchacza do samodzielnej pracy poprzez sprawdzanie i recenzowanie prac kontrolnych.

  1. Centrum umożliwia osobom przystępującym do egzaminu eksternistycznego uczęszczanie na wybrane przez nich zajęcia, zezwolenia wymaga akceptacji podania złożonego przez słuchacza do dyrekcji Centrum.

  2. Centrum wydaje świadectwa ukończenia szkoły średniej, w oparciu o obowiązujące przepisy.

  3. Słuchacz po ukończeniu nauki w technikum może przystąpić do egzaminu dojrzałości lub egzaminu maturalnego.

  4. Słuchacz po ukończeniu nauki może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

  5. W przypadku złożenia egzaminu dojrzałości słuchacz otrzymuje świadectwo dojrzałości, które uprawnia go do podjęcia studiów wyższych lub nauki w szkole policealnej.

  6. Regulamin egzaminu dojrzałości i egzaminów maturalnych określają odrębne przepisy.

  7. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy określa wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy CKU.

  8. Powoływanie komisji i organizacja egzaminów w szkołach zaocznych oraz dla osób przystępujących do egzaminu eksternistycznego odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  9. Słuchaczom szkoły zaocznej i osobom przystępującym do egzaminu eksternistycznego wydawane są indeksy.


ROZDZIAŁ IV


ORGANY CENTRUM ORAZ ICH KOMPETENCJE


§ 11


1. Organami Centrum Kształcenia Ustawicznego są :

  1. Dyrektor

  2. Rada Pedagogiczna Centrum

  3. Samorząd Słuchaczy /Wychowanków/.


§12


  1. Dyrektor Centrum Kształcenia Ustawicznego realizuje zadania w odniesieniu do wszystkich szkół i placówek wchodzących w skład Centrum.

  2. Dyrektor CKU w szczególności:

  1. kieruje działalnością CKU i reprezentuje ja na zewnątrz;

  2. sprawuje nadzór pedagogiczny;

  3. sprawuje opiekę nad słuchaczami / wychowankami/ oraz stwarza warunki do harmonijnego ich rozwoju

  4. realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

  5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym CKU i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

  6. organizuje obsługę administracyjno – finansową i gospodarczą oraz odpowiada za majątek Centrum;

  7. powołuje komisje egzaminacyjne oraz odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy i decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Centrum;

  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych;

  3. występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej CKU w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.

  1. Dyrektor ma prawo wstrzymać wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej jeśli są one niezgodne z przepisami prawa.

  2. Dyrektor może w drodze decyzji skreślić słuchacza /wychowanka/ z listy słuchaczy /wychowanków/ w przypadkach określonych w statutach poszczególnych typów szkół wchodzących w skład CKU. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.

  3. Dyrektor współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną i samorządem słuchaczy.

  4. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor.



§13


  1. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w CKU.

  2. Zachowuje się odrębność Rad Pedagogicznych Bursy Szkolnej i Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego.

  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.

  4. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

  5. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.

  6. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalnością jej posiedzenia są protokołowane.

  7. Rada Pedagogiczna realizuje swoje zadania zgodnie ze swoimi kompetencjami.


§14


  1. Samorząd tworzą wszyscy słuchacze CKU.W Centrum mogą działać dwa odrębne samorządy: w szkołach – samorząd słuchaczy; w bursie – samorząd wychowanków.

  2. Zasady wybierania i działania organów samorządu słuchaczy /wychowanków/ określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy /wychowanków/.

3. Samorząd słuchaczy ma prawo do:

  1. opiniowania we wszystkich dziedzinach funkcjonowania Centrum związanych ze sprawami słuchaczy;

  2. zapoznania się z programami nauczania ich treścią, celami i stawianymi wymaganiami;

  3. jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;

  4. do wyboru nauczyciela pełniącego funkcje opiekuna rady słuchaczy;

  5. tworzenia własnego funduszu i dysponowania nim w oparciu o ustalone, zgodne z prawem kryteria;

  6. współdecydowania o wyróżnieniach i nagrodach.

  1. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem poszczególnych szkół wchodzących w skład CKU.


§15


  1. W Centrum mogą być utworzone na wniosek dyrektora za zgoda organu prowadzącego stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.

  2. Zakres zadań i obowiązków dla nich ustala dyrektor Centrum.



ROZDZIAŁ V


NAUCZYCIELE ORAZ INNI PRACOWNICY CENTRUM

§16


  1. Nauczyciele prowadzą prace dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie ze swoją specjalizacją; są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy /wychowanków/.

  2. Do obowiązków nauczycieli należy:

  1. rzetelne i systematyczne prowadzenie zajęć ze słuchaczami

  2. prawidłowe realizowanie podstaw programowych w oparciu o atrakcyjne formy i metody pracy, stosowanie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych;

  3. dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo słuchaczy /wychowanków/;

  4. zachowanie bezstronności i obiektywności oraz poszanowanie godności osobistej słuchaczy;

  5. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych; wdrażanie słuchaczy do samokształcenia i doskonalenia;

  6. wdrażanie słuchaczy do czynnego udziału w życiu szkoły, do umiejętnego godzenia obowiązków wobec szkoły z obowiązkami w rodzinie i pracy zawodowej;

  7. doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej; brania udziału w rożnych formach doskonalenia zawodowego;

  8. prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.

  1. Nauczyciel wychowawca / opiekun semestru /:

  1. kieruje pracą wychowawczą w powierzonym oddziale /grupie wychowawczej/ w określonym semestrze;

  2. wychowawcy wykonują rzetelnie obowiązki i systematycznie prowadzą dokumentację;

  3. współpracuje z dyrekcją i nauczycielami uczącymi w powierzonym mu oddziale a także samorządem słuchaczy;

  4. analizuje systematycznie wyniki nauczania uczniów /słuchaczy/ w powierzonym jego opiece oddziale / grupie/, kontroluje frekwencje w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, podejmuje środki zaradcze; troszczy się o słuchaczy szczególnie uzdolnionych;

  5. dokonuje oceny wyników uzyskiwanych przez słuchaczy przed dyrekcją Centrum i radą pedagogiczna.

  1. Nauczyciel bibliotekarz:

  1. jest odpowiedzialny za dobór księgozbioru, jego zabezpieczenie i utrzymanie;

  2. eksponuje i popularyzuje czytelnictwo organizując m.in. lekcje biblioteczne;

  3. dostosowuje godziny pracy biblioteki do potrzeb słuchaczy w uzgodnieniu z dyrektorem Centrum;

  4. wzbogaca aktualną literaturę metodyczną dla nauczycieli;

  5. realizuje zadania wynikające z aktualnej sytuacji oraz obowiązujących przepisów.

  1. Nauczyciele oceniają, klasyfikują i promują słuchaczy w oparciu o aktualnie obowiązujące zarządzenie MENiS oraz opracowany na jego podstawie wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy CKU.

  2. Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów tworzą zespół przedmiotowy, którego pracą kieruje nauczyciel – przewodniczący powołany przez dyrektora Centrum na wniosek dyrektora Centrum

  3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego powinny uwzględniać:

  1. korelacje treści programowych przedmiotów pokrewnych;

  2. ustalenie kryteriów oceniania oraz sposobów badania wyników nauczania;

  3. wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe oraz doradztwo metodyczne;

  4. wspólne opiniowania innowacji pedagogicznych i eksperymentalnych programów nauczania.

  5. opracowywanie tematów prac kontrolnych, egzaminów semestralnych, klasyfikacyjnych oraz końcowych i ustnych egzaminów dojrzałości oraz list tematów do części ustnej egzaminu maturalnego.


ROZDZIAŁ VI


PRAWA I OBOWIĄZKI ORAZ ZASADY REKRUTACJI SŁUCHACZY



§17


  1. Słuchacz ma prawo do:

  1. podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;

  2. poszanowania godności osobistej i dyskrecji w sprawach osobistych i rodzinnych;

  3. swobody wyrażania myśli i przekonań;

  4. obiektywnej jawnej oceny oraz pomocy w nauce;

  5. pełnego wykorzystania przysługujących mu praw wynikających z wewnatrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania;

  6. działalności samorządowej oraz współdecydowania oraz współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki;

  7. uzyskiwania nagród, pochwał i wyróżnień za postępy w nauce i wzorowe zachowanie;

  8. odwoływania się w celu złagodzenia kary lub jej zaniechania; odwołanie może być kierowane do wychowawcy, dyrekcji lub organów nadzorujących prace Centrum za pośrednictwem dyrekcji CKU.

  1. Słuchacz ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Centrum a zwłaszcza dotyczących:

  1. uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych planem i programem nauczania;

  2. opanować materiał nauczania określony podstawą programową;

  3. terminowo przystępować do egzaminów;

  4. przestrzegać zarządzeń i zaleceń władz Centrum;

  5. szanować dobro społeczne a w szczególności dbać o mienie placówki;

  6. zachować nienaganną postawę moralną i obywatelską;

  7. dbać o zdrowie, higienę i wygląd osobisty;

  1. Za wykroczenia przeciwko normom statutowym i nie wypełnianie obowiązków szkolnych słuchacz może być ukarany zgodnie z prawem szkolnym.


§ 18


  1. W celu przeprowadzenia przyjęć kandydatów, dyrektor Centrum powołuje komisje rekrutacyjno- kwalifikacyjną w składzie:

  1. dyrektor Centrum - przewodniczący,

  2. z-ca dyrektora szkoły lub inna osoba z grona pedagogicznego –z-ca przewodniczącego;

  3. nauczyciele wytypowani przez dyrektora – członkowie.

  1. Do zadań komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej należy w szczególności:

  1. rozpatrywanie zgłoszonych podań i analizowanie dokumentów kandydatów,

  2. kwalifikowanie kandydatów;

  3. ustalanie listy przyjętych kandydatów z uwzględnieniem limitu przyjęć;

  4. zapewnienie bezwłocznego zwrotu dokumentów kandydatom nie przyjętym do Centrum.

  1. Kandydaci ubiegać się mogą o przyjęcie w terminie od 15 czerwca do 30 sierpnia na semestr jesienny oraz od 15 stycznia do końca ferii zimowych na semestr wiosenny. Dyrektor Centrum może przedłużyć terminy przyjęć do połowy września i końca lutego.

  2. Do poszczególnych semestrów wszystkich typów kształcenia kandydaci są przyjmowani na podstawie świadectw ukończenia odpowiednich klas mając ukończone 18 lat.

  3. Jeżeli występują różnice programowe wynikające z zapisów na świadectwie, a wymaganiami semestru, do którego kandydat ubiega się o przyjęcie, zobowiązany jest on zaliczyć różnice programowe.

  4. Kandydat, który przedłożył świadectwo stwierdzające, że nie ukończył danej klasy / semestru/ może być przyjęty na semestr odpowiednio wyższy, jeżeli przedmiot ,z którego otrzymał ocenę niedostateczną nie występuje w szkole dla dorosłych , względnie złoży z tego przedmiotu egzamin klasyfikacyjny.

  5. Słuchaczowi, który podejmuje naukę ponownie przed upływem 3 lat i powtarza semestr ,zalicza się przedmioty nauczania, z których uzyskał ocenę semestralną, co najmniej dopuszczającą może nie uczęszczać na zajęcia z tych przedmiotów.

  6. Zasady i tryb przeprowadzania egzaminów eksternistycznych oraz sposób odpłatności za ich przeprowadzenie regulują odrębne przepisy oraz regulamin działania Państwowej Komisji Egzaminów Eksternistycznych.

  7. Osoba przystępująca do egzaminu eksternistycznego, który w trybie egzaminów uzyskał świadectwo ukończenia szkoły średniej może przystąpić do egzaminu dojrzałości na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

  8. Dyrektor Centrum może odstąpić od postępowania kwalifikacyjnego, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc.

  9. Kandydaci, którzy ukończyli szkołę za granicą przyjmuje się na podstawie świadectwa/ zaświadczenia/ wydanego przez szkołę zagraniczną podstawie sumy lat nauki szkolnej.



ROZDZIAŁ VII


POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 19


  1. W terminie do 30 czerwca 2005 r. Rada Pedagogiczna określi szczegółowe zadania statutowe oraz regulaminy, które należą do kompetencji Rady Pedagogicznej, a nie zawarte w niniejszym statucie.

  2. Cała społeczność Centrum zapozna się z treścią niniejszego statutu.

  3. Uchwalanie zmian do niniejszego statutu należy do kompetencji Rady Pedagogicznej.


§20


Centrum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§21

Centrum prowadzi i przechowuje dokumentacje dotyczącą działalności pedagogiczno – wychowawczej i administracyjnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§22


  1. Centrum Kształcenia Ustawicznego jest jednostką budżetową.

  2. Zasady prowadzenia przez Centrum gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

  3. Centrum administruje powierzonym majątkiem, dba o jego należyty stan i zabezpieczenie.


§23


Na podstawie niniejszego statutu oraz innych przepisów oświatowych Rada Pedagogiczna opracuje statuty szkół i placówek wchodzących w skład Centrum.