Uchwała nr / /2004
z dnia ..................2004 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Kalisza Miasta na prawach powiatu.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r Nr 142 poz.1591 z późn. zm.), Rada Miejska Kalisza uchwala , co następuje:
§ 1
Uchwala się Statut Kalisza-Miasta na prawach powiatu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§ 3
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XIX/131/96 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 22 lutego 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Kalisza z późniejszymi zmianami.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie
do uchwały nr / / 2004
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia ........................2004 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Kalisza- Miasta na prawach powiatu.
Do wyłącznej właściwości Rady należy uchwalenie Statutu Miasta.
W statucie zawarte są podstawowe przepisy ustrojowe określające organizację wewnętrzną i tryb pracy organów gminy. Ze względu na liczne zmiany ustawowe dotychczasowy Statut Miasta był wielokrotnie nowelizowany.
Najbardziej istotne przemiany kompetencyjne dokonano w oparciu o ustawę z dnia 6 czerwca 2001 roku o dostępie do informacji publicznej
( Dz.U. Nr 112 poz.1198 z późn.zm.) oraz ustawę z dnia 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 113, poz.984 z późn. zm.).
Zatem zasadnym było opracowanie nowego statutu uwzględniającego aktualny stan prawny i dlatego Rada Miejska Kalisza powołała Doraźną Komisję, która opracowała projekt Statutu Miasta.
Sześciomiesięczny okres działalności Doraźnej Komisji, która cały czas współpracowała z radcami prawnymi Urzędu Miejskiego zakończył się przedłożeniem Przewodniczącemu Rady projektu statutu, przekazanego radnym i Klubom do zaopiniowania.
Statut podobnie jak i zgłoszone opinie i wnioski stały się przedmiotem obrad Komisji Prawa, Porządku Publicznego oraz Samorządu Osiedlowego Rady Miejskiej Kalisza, która uwzględniła przedstawione propozycje
i zaopiniowała obecny kształt Statutu Kalisza Miasta na prawach powiatu.
W przygotowanym statucie uwzględniono zapisy wymagane przez Ustawę i uznane za niezbędne do dobrej pracy Rady Miejskiej.
Przyjęcie Statutu Miasta w obecnym kształcie jest w pełni uzasadnione, bowiem cechuje go stabilność przyjętych regulacji, a jako przepis prawa miejscowego nie powinien być traktowany jako dokument o kadencyjnym okresie obowiązywania.
STATUT K A L I S Z A
MIASTA NA PRAWACH POWIATU
Wytłuszczonym drukiem zaznaczono poprawki wniesione przez radnych
i kluby radnych, co do których na posiedzeniu Komisji Prawa.... w dniu
10 lutego 2004 r uzyskano zgodną opinię.
- 3 -
Ustrój wewnętrzny Miasta Kalisza reguluje Statut uchwalony przez Radę Miejską.
Statut Miasta jest aktem prawnym pochodnym i komplementarnym względem ustawy o samorządzie gminnym ( z dnia 8 marca 1990 r. ).
Społeczeństwo Miasta Kalisza podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach przedstawionych w Statucie poprzez powszechne głosowanie lub za pośrednictwem organów Miasta.
Organami Miasta Kalisza są Rada Miejska Kalisza i Prezydent Miasta Kalisza.
Statut gminy określa zagadnienia ustrojowo - organizacyjne Miasta między organem stanowiącym i kontrolnym - Radą a organem wykonawczym - Prezydentem.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Mieszkańcy Miasta Kalisza z mocy prawa tworzą wspólnotę samorządową.
2. Miasto Kalisz posiada osobowość prawną.
3. Miasto Kalisz wykonuje zadania publiczne gminy i powiatu w imieniu własnym
i na własną odpowiedzialność.
4. Samodzielność Miasta Kalisza podlega ochronie sądowej.
§ 2
Miasto Kalisz obejmuje powierzchnię 69,77 km 2 a granice są określone na mapie.
( Załącznik nr 1 do Statutu )
§ 3
1. Herb Miasta ukazuje fragment dawnych murów z dwiema wieżyczkami
i bramą między którymi - na granatowym tle rozgwieżdżonego nieba -
stoi mężczyzna dmący w róg.
2. Herb Miasta umieszczony jest na stałe na budynku stanowiącym siedzibę
Rady, Prezydenta oraz w sali obrad Rady.
- 4 -
3. Szczegółowy opis i wzór graficzny herbu Miasta nawiązuje treścią do najstarszej
okrągłej pieczęci miejskiej z 1374 roku.
( Załącznik nr 2 do Statutu )
4. Najstarsza okrągła pieczęć z 1374 roku ( replika ) używana jest wyłącznie
okolicznościowo.
( Załącznik nr 3 do Statutu )
5. Pieczęci urzędowej z herbem Miasta używa się na pismach
Prezydenta Miasta i Przewodniczącego Rady w sprawach dotyczących zadań
własnych.
6. Chorągiew Miasta przedstawia biało - czerwoną szachownicę z herbem Miasta.
( Załącznik nr 4 do Statutu )
7. Chorągiew Miasta wywiesza się na budynku Ratusza w dni posiedzeń Rady oraz
z okazji uroczystości miejskich i państwowych.
8. Hejnał Miasta odgrywany jest codziennie w południe z wieży ratuszowej.
( Załącznik nr 5 stanowi zapis nutowy )
9. Insygniami władzy Prezydenta i Przewodniczącego Rady są
okolicznościowe ozdobne łańcuchy :
Prezydenta - z Godłem Polski i herbem Miasta
Przewodniczącego - z herbem Miasta
( Załączniki nr 6 i nr 7 - zapis graficzny )
10. Herb, pieczęć, chorągiew, hejnał i insygnia władzy oraz inne symbole i znaki
będące własnością Miasta podlegają ochronie prawnej.
11. W celach promocyjnych Miasto może używać innych symboli i znaków
stanowiących jego własność. Zasady ich udostępniania określa uchwała Rady.
12. Patronem Miasta jest Św. Józef.
13. Świętem Miasta jest 11 czerwca. Jest to rocznica odnowienia przywileju
lokacji miasta Kalisza wydanej przez Księcia Kaliskiego Bolesława Pobożnego
i potwierdzonej przez Przemysła II w 1282 roku.
§ 4
1. Ustanawia się następujące wyróżnienia Miasta Kalisza :
- Honorowy Obywatel Miasta Kalisza,
- Zasłużony dla Miasta Kalisz,
- Nagroda Miasta Kalisza.
2. Tryb przyznawania i wręczania wyróżnień określają Regulaminy
( Załączniki nr 8, nr 9, nr 10 ).
Wyróżnienia Miasta Kalisza nadaje się odrębną uchwałą.
§ 5
Jeśli w Statucie mowa jest o :
1) " Mieście " - należy przez to rozumieć Miasto Kalisz, będące gminą w rozumieniu
ustawy o samorządzie gminnym,
- 5 -
2) " Radzie " - należy przez to rozumieć Radę Miejską Kalisza,
3) " Przewodniczącym " - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej
Kalisza,
4) " Radnym " - należy przez to rozumieć radnego Miasta Kalisza,
5) " Prezydencie " - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Kalisza,
6) " Urzędzie " - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Kaliszu,
7) " Ustawie " - należy przez to rozumieć ustawę z 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym ( t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami ),
8) " Statucie " - należy przez to rozumieć niniejszy Statut Miasta Kalisza,
9 ) "Osiedlu " i " Sołectwie " - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą
Miasta Kalisza,
10) " Komisji " - należy przez to rozumieć stałą lub doraźną komisję Rady Miejskiej
Kalisza.
- 6 -
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA MIASTA
§ 6
Celem i zadaniem Miasta jest rozwiązywanie wszystkich lokalnych problemów, organizowanie i zaspakajanie potrzeb życia publicznego i umożliwienie mieszkańcom pełnego uczestnictwa w życiu wspólnoty samorządowej.
Miasto :
1) tworzy i realizuje politykę wszechstronnego rozwoju i gwarantuje
właściwe funkcjonowanie wszystkich jego dziedzin życia,
2) zapewnia funkcjonowanie spraw publicznych o znaczeniu lokalnym oraz
realizuje swoje ustawowe, nieodzowne do zaspakajania zbiorowych
potrzeb wspólnoty zadania nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 7
Miasto wykonuje swoje zadania poprzez sprawną i jawną działalność :
1) organu stanowiącego i kontrolnego oraz wykonawczego jednostki
samorządowej,
2) jednostek organizacyjnych,
3) jednostek pomocniczych,
4) innych podmiotów ( w tym : związków międzygminnych oraz stowarzyszeń -
na podstawie zawartych z nimi umów ).
§ 8
Miasto może podejmować współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi
w kraju i za granicą.
-7-
ROZDZIAŁ III
PREZYDENT MIASTA KALISZA
§ 9
1.Organem wykonawczym Miasta jest Prezydent .
2. Po zakończeniu kadencji Prezydent pełni funkcje do czasu wyboru nowego
Prezydenta.
3. Prezydent jest pracownikiem samorządowym wyłonionym w wyborach
powszechnych.
4. Zasady i tryb wyboru oraz odwołania Prezydenta określają ustawy.
5. Prezydent w drodze zarządzenia powołuje Wiceprezydentów.
§ 10
Sprawozdanie z wykonania budżetu, o którym mowa w ustawie, Prezydent składa Radzie przynajmniej raz w roku, nie później niż do końca marca, a z bieżącej działalności i wykonania uchwał Rady na kolejnych sesjach Rady.
§ 11
1. Prezydent wykonuje uchwały Rady oraz zadania Miasta i inne zadania wynikające
z obowiązujących przepisów prawa.
2. Prezydent - Miasta na prawach powiatu wykonuje zadania starosty, w tym
także sprawuje zwierzchnictwo nad służbami, inspekcjami i strażami wynikającymi
z przepisów prawa.
§ 12
Prezydent kieruje bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz.
Prezydent może powoływać komisje i zespoły dla rozwiązywania problemów
związanych z funkcjonowaniem Miasta i realizacją zadań o szczególnym
znaczeniu.
§ 13
1. Prezydent wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny
Urzędu nadany przez Prezydenta w drodze zarządzenia.
2. Pracownicy Urzędu mogą być upoważnieni do wydawania decyzji
administracyjnych w zakresie ustalonym przez Prezydenta.
- 8 -
§ 14
1. Prezydent może powierzyć prowadzenie określonych spraw Miasta w swoim imieniu Wiceprezydentowi lub Sekretarzowi.
2. Szczegółowy zakres działania Wiceprezydentów, Sekretarza i Skarbnika określa Regulamin.
§ 15
1. Prezydent, Wiceprezydenci, Sekretarz Miasta i Skarbnik Miasta współpracują
z Komisjami, a w szczególności zapewniają :
1) przedstawienie projektów uchwał kierowanych przez Prezydenta pod obrady
Rady nie później niż 30 dni przed planowanym terminem sesji,
2) informowanie Komisji o stanowisku Prezydenta oraz jego pracach
podejmowanych w sprawach będących przedmiotem działania Komisji
poprzez osobisty udział lub wyczerpującą odpowiedź na wcześniej złożone
wnioski,
3) uczestniczenie w pracach Komisji naczelników Wydziałów Urzędu
bądź innych osób, które przybliżają tematykę projektów uchwał Rady.
2. Prezydent udziela radnym niezbędnej pomocy dla wykonywania mandatu,
a w szczególności :
1) dostarcza informacje i materiały,
2) zapewnia udział kompetentnych przedstawicieli Urzędu lub miejskich
jednostek organizacyjnych w spotkaniach radnych z mieszkańcami.
§ 16
1. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady.
2. Uchwała Rady o nieudzieleniu Prezydentowi absolutorium jest równoznaczna
z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania
Prezydenta.
§ 17
1. Sekretarz Miasta i Skarbnik Miasta są pracownikami samorządowymi.
2. Na wniosek Prezydenta, Skarbnika Miasta i Sekretarza Miasta powołuje i odwołuje
Rada.
§ 18
1. Naczelnicy wydziałów, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego są pracownikami
samorządowymi zatrudnionymi na podstawie mianowania przez Prezydenta.
2. Pozostali pracownicy Urzędu są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi
na podstawie umowy o pracę.
3. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie mianowania podlegają
corocznym ocenom kwalifikacyjnym na podstawie regulaminu określonego przez
Radę.
- 9 -
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY MIEJSKIEJ KALISZA
§ 19
1. Rada jest reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty oraz określa
politykę rozwoju Miasta .
2. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Mieście.
3. Skład Rady określa ustawa.
4. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał, należące do jej
kompetencji sprawy, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz
w innych ustawach.
5. Rada działa także poprzez swoje Komisje oraz Prezydenta, który wykonuje jej
uchwały.
6. Prezydent i Komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają
sprawozdania ze swojej działalności.
7. Do wewnętrznych organów Rady należą :
1) Przewodniczący,
2) trzech Wiceprzewodniczących,
3) Komisja Rewizyjna oraz Komisje stałe, powołane odrębną uchwałą,
4) komisje doraźne do określonych zadań.
Tryb pracy Rady
Sesje Rady
§ 20
1. Rada odbywa sesje z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie
rzadziej niż raz na kwartał.
2. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy
pozostające w zakresie jej działania.
3. Rada może wypowiadać się w każdej sprawie publicznej.
4. Przewodniczący zwołuje sesję Rady. O zwołaniu sesji zawiadamia się najpóźniej
na 7 dni przed jej terminem. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się
porządek obrad wraz z projektami uchwał.
5. Na wniosek Prezydenta, lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady
Przewodniczący zwołuje sesję ( w ciągu 7 dni od złożenia wniosku i uwzględnia
porządek obrad, który zawiera proponowane przez wnioskodawców projekty
uchwał. Termin zawiadomienia jest wówczas krótszy niż 7 dni.
- 10 -
O planowanym terminie kolejnej sesji zwyczajnej informuje Przewodniczący
zamykając obrady.
6. W sesji uczestniczą z prawem zabierania głosu Prezydent, Wiceprezydenci,
Sekretarz Miasta i Skarbnik Miasta.
7. W sesji mogą uczestniczyć przewodniczący rad i zarządów osiedli oraz sołtysi lub
upoważnieni przedstawiciele osiedli (sołectw ), którzy - za zgodą
Przewodniczącego- mogą zabrać głos w sprawach dotyczących
reprezentowanych osiedli ( sołectw ).
8. W sesji powinni uczestniczyć naczelnicy wydziałów oraz osoby, które udzielą
wyjaśnień na omawiane tematy.
9. Podczas sesji mogą także zabierać głos (za zgodą Przewodniczącego )
przedstawiciele innych podmiotów, których dotyczą sprawy będące
przedmiotem obrad.
10. Obrady Rady są jawne. Rada postanawia o wyłączeniu jawności jeżeli
konieczność ograniczenia jawności obrad wynika z ustaw.
11. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
12. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych uczestniczących w sesji
spadnie poniżej połowy ustawowego składu, jednakże Rada nie może wówczas
podejmować uchwał.
13. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Rada może postanowić o przerwaniu
sesji na wniosek Przewodniczącego bądź radnego, jeśli nie ma możliwości
wyczerpania porządku obrad lub istnieje konieczność jego rozszerzenia.
Przerwanie sesji może nastąpić także, gdy istnieje pilna potrzeba uzyskania
dodatkowych materiałów albo inne nieprzewidziane przeszkody, które
uniemożliwiają pracę Rady i podjęcie uchwał.
14. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
usprawiedliwienia opuścili obrady sesji przed zakończeniem, odnotowuje się
w protokole.
15. Mieszkańcy obserwujący przebieg sesji zajmują wyznaczone dla nich miejsca.
16. Prezydent obowiązany jest zapewnić Radzie wszelką pomoc techniczną
i organizacyjną w przygotowaniu i przebiegu sesji.
Przygotowanie sesji
§ 21
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje :
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał,
dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący lub z jego upoważnienia wskazany
Wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku sesji powiadamia się
- 11 -
radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów
lub w inny skuteczny sposób.
5. Powiadomienie - wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu
budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu - przesyła się radnym najpóźniej
na 10 dni przed sesją.
6. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej
wiadomości na tablicach ogłoszeń Urzędu oraz na stronach Urzędu w Biuletynie
Informacji Publicznej.
Przebieg sesji
§ 22
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust.1 wykonuje
upoważniony przez Przewodniczącego jeden z Wiceprzewodniczących.
3. Rada na wniosek Przewodniczącego powołuje spośród Wiceprzewodniczących
Rady Sekretarza obrad i powierza mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie
zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie
quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
4. Przewodniczący stwierdza prawomocność obrad na podstawie listy obecności.
5. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w § 21 ustępie 4 i 5 Rada może
podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia.
Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko
na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę
porządku obrad.
6. Po otwarciu sesji Przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek
w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 23
Porządek obrad obejmuje :
1) sprawozdanie Prezydenta z wykonania uchwał Rady oraz działań
i przedsięwzięć dokonanych w okresie międzysesyjnym,
2) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji,
3) informacje Przewodniczącego o działaniach podejmowanych w okresie
międzysesyjnym,
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje,
6) zapytania radnych,
7) odpowiedzi na interpelacje bieżące i zgłoszone na poprzednich sesjach,
8) wolne wnioski, oświadczenia i informacje.
- 12 -
§ 24
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Prezydenta lub Przewodniczącego.
2. Interpelacje dotyczą spraw wspólnoty samorządowej.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego celem
przekazania jej adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni
na ręce Przewodniczącego i radnego składającego interpelacje.
Odpowiedzi udziela odpowiednio Prezydent lub Przewodniczący.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może
zwrócić się do Przewodniczącego o niezwłoczne uzupełnienie odpowiedzi.
7. Przewodniczący informuje radnych o złożonych interpelacjach i
odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu
porządku obrad.
§ 25
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Miasta , także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Pisemne i ustne zapytania kierowane są do Przewodniczącego i Prezydenta w toku
obrad Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa,
Prezydent lub Przewodniczący udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
§ 26
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku
otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń w uzasadnionych
przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radny nie powinien zabierać głosu bez pozwolenia Przewodniczącego.
4. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym .
§ 27
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad a zwłaszcza
nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy
i czasu trwania ich wystąpień.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób
oczywisty zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadzenie sesji,
- 13 -
Przewodniczący przywołuje radnego "do porządku " a gdy przywołanie nie
odniosło skutku może odebrać mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w
protokole.
4. Postanowienia ust.2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie
sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub
wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 28
Na wniosek radnego Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie lecz nie wygłoszone w toku obrad informując o tym Radę.
§ 29
1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków
formalnych, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenie quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję
po dopuszczeniu jednego głosu " za " i jednego głosu " przeciw"
wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 30
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może
jednak stanowić inaczej.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej
nieobecności zainteresowanego na sesji.
- 14 -
§ 31
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję i rozpoczyna
procedurę głosowania.
2. Po rozpoczęciu procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania nad
projektem uchwały Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu
zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie bądź porządku
głosowania.
§ 32
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej
uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust.2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 33
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję
wypowiadając formułę - Zamykam .........sesję Rady.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust.2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 34
1. Przebieg sesji protokołuje się oraz nagrywa na taśmę magnetofonową, którą
przechowuje się przez 5 lat.
2. Za sporządzenie protokołów i nagrań oraz ich przechowywanie odpowiada
Kancelaria Rady Miejskiej.
3. Protokół z sesji podpisują prowadzący obrady, sekretarz obrad oraz protokolant.
4. Przyjęcie protokołu następuje na kolejnej sesji.
Procedura głosowania
§ 35
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
- 15 -
§ 36
Głosowanie może być : jawne, imienne, tajne.
§ 37
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Podczas zarządzonego głosowania radnemu przysługuje tylko jeden głos :
" za ", " przeciw ", " wstrzymujący się ".
3. Głosy " za " , " przeciw " i " wstrzymujący się " przelicza sekretarz obrad i podaje je
prowadzącemu obrady, który informuje o wynikach głosowania.
4. Zarządzenie powtórnego głosowania może nastąpić gdy :
1) wynik głosowania nie dał jednoznacznego rozstrzygnięcia,
2) liczba głosujących nie zgadza się z liczbą radnych uczestniczących
w głosowaniu,
3) pojawiły się nowe okoliczności natury merytorycznej,
4) sprawa, będąca przedmiotem głosowania narusza obowiązujące
przepisy prawa.
§ 38
Jeżeli dwukrotne głosowanie nie przyniosło jednoznacznego rozstrzygnięcia, wówczas Przewodniczący zarządza przeniesienia głosowania na kolejną sesję.
§ 39
Głosowanie imienne polega na jawnym wyrażeniu przez radnego stanowiska " za " , " przeciw ", " wstrzymujący się " i odnotowaniu w protokole sesji.
§ 40
Głosowanie imienne może być także przeprowadzone na wniosek radnego -
- za zgodą Rady.
- 16 -
§ 41
Głosowanie tajne przeprowadza się tylko w sprawach wynikających z ustaw.
§ 42
W głosowaniu tajnym radni posługują się kartami ostemplowanymi pieczęcią Rady.
§ 43
Na karcie do głosowania umieszcza się słowa " tak "i " nie "
§ 44
W głosowaniu tajnym :
1) skreślenie słowa " nie " i pozostawienie nieskreślonego " tak " oznacza głos " za " ,
2) skreślenie słowa " tak " i pozostawienie nieskreślonego " nie " oznacza głos
" przeciw ",
3) skreślenie obu słów : " tak " i " nie " oznacza głos wstrzymujący się,
4) pozostawienie obu słów " tak " i " nie " nieskreślonych oznacza głos nieważny.
§ 45
Głosowanie przeprowadza każdorazowo wybrana spośród radnych Komisja Skrutacyjna, która wyłania ze swojego grona przewodniczącego Komisji.
§ 46
Komisja Skrutacyjna objaśnia sposób głosowania, przeprowadza je, sporządza
protokół i informuje o wyniku głosowania.
§ 47
Protokół i karty do głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
- 17 -
§ 48
1. Zwykła większość głosów oznacza, że więcej głosów oddano " za " niż głosów
" przeciw " . W tym głosowaniu głosy " wstrzymujących się " nie mają wpływu
na wynik głosowania.
Gdy przedmiotem głosowania jest wybór jednego spośród kilku rozwiązań,
wówczas przez zwykłą większość należy rozumieć taką liczbę głosów optujących
za jednym z nich, która jest większa od liczby głosów przypadających osobno na
każdą alternatywę.
2. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos "za" więcej od
sumy pozostałych ważnie oddanych głosów to znaczy "przeciwnych"
i "wstrzymujących się".
3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą
głosów oddanych "za" wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu
Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
§ 49
1. Głosowanie nad wnioskami ( poprawkami ) w sprawie zmian do projektów uchwał :
1) jako pierwsza głosowana jest autopoprawka projektodawcy
2) jako drugie głosowane są wnioski zgłoszone przez komisje,
3) jako kolejny głosowany jest wniosek najdalej idący w zmianach zapisu
projektu uchwały,
4) pozostałe wnioski głosowane są wg kolejności zgłoszenia.
2. O kolejności głosowania wniosków rozstrzyga Przewodniczący.
3. Po przegłosowaniu wszystkich wniosków ( poprawek ) Przewodniczący zarządza
głosowanie nad całością projektu uchwały.
§ 50
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- 18 -
§ 51
Tryb głosowania zawarty § od 35 do § 50 stosowany jest na sesjach Rady
i posiedzeniach Komisji.
§ 52
W przypadkach określonych ustawą stosuje się kwalifikowaną większość głosów -zgodnie z regulacją prawną.
- 19 -
ROZDZIAŁ V
UCHWAŁY
§ 53
Rada podejmuje uchwały w drodze głosowania rozstrzygając sprawy należące do jej właściwości.
§ 54
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje :
1. Prezydentowi,
2. Klubom radnych,
3. Komisjom,
4. Radnym.
5. Grupie co najmniej 200 mieszkańców Miasta Kalisza posiadających prawa
wyborcze, w trybie określonym odrębną uchwałą Rady.
§ 55
Projekt uchwały zawiera :
1) tytuł,
2) podstawę prawną,
3) część merytoryczną,
4) określenie organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,
5) uzasadnienie,
6) podpis wnioskodawcy.
§ 56
Projekt uchwały składa się na ręce Przewodniczącego za pośrednictwem Kancelarii Rady Miejskiej. Przed przekazaniem projektu na sesję, Przewodniczący kieruje projekt uchwały do zaopiniowania pod względem formalno - prawnym oraz odpowiednie przedmiotowo komisje, które powinny zająć stanowisko w terminie 21 dni, a w przypadku jeżeli projekt uchwały może wywołać skutki finansowe konieczna jest kontrasygnata Skarbnika Miasta.
§ 57
Rada rozpatruje każdy projekt uchwały nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty jego złożenia.
- 20 -
§ 58
Uchwały podejmowane na sesji zwołanej na wniosek Prezydenta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady podlegają procedurze opiniowania z wyłączeniem terminów zawartych w § 21.
§ 59
1. Rozpatrywanie projektów uchwał może odbywać się w dwóch czytaniach :
1) w przypadku, gdy nie zgłoszono poprawek lub wniosku o ponowne
skierowanie do komisji, rozpatrywanie projektu uchwały odbywa się
na jednym posiedzeniu Rady,
2) jeżeli zachodzi potrzeba i nie wystarcza argumentacja dotycząca
projektu uchwały, istnieje konieczność ustosunkowania się do zgłoszonych
poprawek i opinii Prezydenta, można odesłać projekt uchwały
do ponownego rozpatrzenia przez właściwe komisje,
3) na kolejnej sesji odbywa się ponowne czytanie, przegłosowanie
uwzględnionych poprawek i całego projektu,
4) wnioskodawcy przysługuje prawo wycofania zgłoszonego projektu przed
głosowaniem ostatecznej wersji.
2. Procedura , o której mowa w ust.1 pkt. 2 i 3 nie dotyczy wyborów, wniosku
w sprawie absolutorium, uchwał podejmowanych na sesjach uroczystych, uchwały
budżetowej, która rozpatrywana jest według procedury określonej przez Radę
w odrębnej uchwale, a także oświadczeń, stanowisk i deklaracji.
3. Rejestry uchwał prowadzi Kancelaria Rady Miejskiej, która przechowuje oryginały
i je udostępnia.
§ 60
Uchwały o charakterze proceduralnym odnotowuje się w protokole sesji.
§ 61
1. Uchwała Rady zawiera :
1) numer, datę oraz tytuł,
2) podstawę prawną,
3) część merytoryczną,
4) określenie organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,
5) termin wejścia w życie uchwały,
6) podpis Przewodniczącego prowadzącego obrady,
7) stwierdzenie zgodności pod względem formalno - prawnym.
2. Do uchwały dołączone jest uzasadnienie.
- 21 -
§ 62
1. Przewodniczący przekazuje uchwały Prezydentowi lub innemu właściwemu
organowi w terminie 4 dni od sesji.
2. Sprawozdania z wykonania uchwał Prezydent lub inny właściwy organ
przekazuje Przewodniczącemu, aby przedłożyć je na jednym z najbliższych
posiedzeń sesji.
§ 63
Radny, który nie zgadza się z treścią podjętej uchwały może złożyć do protokołu swoje zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem.
- 22 -
ROZDZIAŁ VI
MANDAT RADNEGO
§ 64
1. Radny reprezentuje wyborców - utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty, prośby, petycje i przedstawia
je organom Miasta do rozpatrzenia.
2. Celem sprawowania mandatu radnego jest służba dobru Miasta i jego mieszkańców.
3. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz tych
instytucji samorządowych, do których został wybrany.
4. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie i komisji, jeżeli dotyczy ono
jego interesu prawnego.
5. Radny w zakresie podejmowania zatrudnienia, prowadzenia działalności
gospodarczej i pełnienia funkcji, podlega ograniczeniom określonym w przepisach
prawa.
§ 65
Dokument upoważniający do pełnienia mandatu radnego wręcza Przewodniczący
Miejskiej Komisji Wyborczej.
§ 66
1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie :
" Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście
obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na
względzie dobro Kalisza i jego mieszkańców. "
2. Po odczytaniu Roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo
" ślubuję ". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania :
" Tak mi dopomóż Bóg. "
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat
w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na najbliższej sesji, na której są
obecni.
4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
5. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji
podpisem na liście obecności.
6. Obowiązkiem radnego jest pełny i czynny udział w obradach sesji i pracach
komisji, do których został wybrany lub desygnowany.
7. Radny pracuje w co najmniej 3 wybranych przez siebie komisjach stałych.
( skreślony )
8. Radny sprawując swój mandat może być desygnowany przez Przewodniczącego
Rady do reprezentowania Miasta zarówno w kraju jak i za granicą.
- 23 -
§ 67
1. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni zobowiązani są przyjmować
wyborców i osoby, które chciały złożyć skargi, wnioski czy postulaty w terminie
i miejscu podanym uprzednio do wiadomości.
2. Radny korzysta z pomieszczeń i urządzeń Urzędu Miejskiego na warunkach
wcześniej uzgodnionych.
§ 68
1. Radnego chroni mandat jak każdego funkcjonariusza publicznego.
2. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie
z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego
zbadania wszystkich okoliczności sprawy. Komisja ta przedkłada swoje ustalenia
i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.
3. Przed podjęciem uchwały w omawianej kwestii, Rada powinna umożliwić radnemu
złożenie wyjaśnień.
§ 69
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych
z wypełnieniem mandatu radnego.
§ 70
1. Radny jest przyjmowany przez Prezydenta, Wiceprezydentów, Sekretarza Miasta
i Skarbnika Miasta, Naczelników Wydziałów i kierowników jednostek
organizacyjnych, bez zbędnej zwłoki, aby uzyskać informacje i materiały
konieczne do wykonywania jego mandatu. Udostępnienie informacji niejawnych
odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. W przypadku konieczności przygotowania informacji radny zwraca się
bezpośrednio do Prezydenta w formie interpelacji.
3. Informacje, o których mowa w ust.2 są udzielane niezwłocznie. Jeśli
przygotowanie informacji wymaga dłuższego czasu, radny zostaje powiadomiony
w ciągu 14 dni o przyczynach zwłoki i czasie przekazania materiałów, który nie
może przekroczyć jednego miesiąca.
§ 71
Radnym przysługują diety za pracę w komisjach i obradach sesji oraz zwrot kosztów podróży ( na zasadach określonych odrębną uchwałą ).
- 24 -
§ 72
Mandatu radnego nie mogą sprawować osoby, którym przepisy ustawowe tego zabraniają.
- 25 -
ROZDZIAŁ VII
KOMISJE RADY
§ 73
1. Rada do pomocy w wykonywaniu swoich zadań powołuje stałe i w miarę potrzeby
- dla wykonania określonych zadań - doraźne Komisje.
2. Rada powołuje członków komisji spośród radnych.
3. Rada powołuje Przewodniczących komisji a komisje desygnują
wiceprzewodniczących, których zatwierdza Rada.
4. Komisje Rady zajmują się sprawami zgodnymi z ich zakresem działania i wyrażają
o nich opinię , a w szczególności :
1) opiniują i rozpatrują sprawy przekazane Komisji przez Radę,
Przewodniczącego oraz przedłożone przez członków Komisji,
2) wypracowują projekty założeń funkcjonowania, rozwoju Miasta,
opiniują projekty budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu
w merytorycznym zakresie kompetencji Komisji,
3) rozpatrują i opiniują projekty uchwał i ich założenia oraz występują
z inicjatywą uchwałodawczą,
4) rozpatrują problemy związane z wprowadzeniem w życie uchwał Rady
oraz sprawują kontrole nad wykonaniem uchwał Rady z zakresu
merytorycznego Komisji,
5) przygotowują i przedkładają jednostkom pomocniczym Miasta dezyderaty
dotyczące ich działań.
§ 74
Plan pracy Komisji Rewizyjnej oraz sprawozdanie z jej działalności przyjmuje Rada w postaci uchwały. Plany i sprawozdania pozostałych komisji Rada przyjmuje do wiadomości.
§ 75
1. Ilość komisji powołanych przez Radę wynika z konieczności rozwiązywania
bieżących potrzeb Miasta.
2. Wykaz komisji i zakres ich zadań określa odrębna uchwała.
- 26 -
§ 76
1. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji z własnej inicjatywy
i prowadzi obrad. W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez
Przewodniczącego obrady zwołuje i prowadzi wiceprzewodniczący Komisji.
2. Komisja może być zwołana na wniosek Przewodniczącego lub 1/4 składu
Komisji.
3. Komisja obraduje nie rzadziej niż raz w miesiącu z wyjątkiem przerwy
wakacyjnej.
4. W pracach komisji mogą uczestniczyć z prawem zabierania głosu radni nie będący
ich członkami.
5. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
6. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć przewodniczący rad, zarządów
osiedli i sołtysi lub upoważnieni przedstawiciele osiedli z prawem zabierania głosu
w sprawach związanych z zakresem działania osiedli. Przedstawiciele osiedli są
zawiadamiani o posiedzeniu komisji, jeżeli w porządku obrad znajduje się sprawa
dotycząca osiedla.
7. Obrady komisji są jawne. Komisja postanawia o wyłączeniu jawności, jeżeli
konieczność ograniczenia jawności obrad wynika z ustaw.
Komisja wyraża swoje stanowisko w postaci uchwał, wniosków, opinii.
8. Posiedzenia odbywają się w obecności co najmniej połowy składu komisji, w tym
Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
9. Komisje mogą wykonywać określone zadania poprzez powołane ze swego składu
zespoły.
10.Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół podpisany przez
przewodniczącego komisji oraz protokolanta.
§ 77
Komisje doraźne wykonują swoje prace w terminie określonym przez Radę zgodnie z wyznaczonym zakresem zadań. Wynagrodzenie za pracę w komisjach doraźnych określa uchwała o dietach i zwrocie kosztów podróży radnych.
§ 78
1. W szczególnie trudnych merytorycznie przypadkach za zgodą Rady , Komisje
mogą dodatkowo wnosić o powołanie ekspertów dla przygotowania i przedłożenia
Radzie opinii.
2. Wynagrodzenia za prace ekspertów są opłacane z budżetu Miasta.
3. W związku z pracą w komisji, radny może korzystać ze szkoleń lub wyjazdów
służbowych. Koszty uczestnictwa pokrywane są z budżetu Miasta.
- 27 -
Kompetencje kontrolne Rady i Komisji Rady
§ 79
1. Czynności kontrolne Rada wykonuje przy pomocy :
1) Komisji Rewizyjnej, która kontroluje całokształt działalności Prezydenta,
miejskich jednostek organizacyjnych i osiedli.
2) Pozostałych komisji, które kontrolują działalność Prezydenta, miejskich jednostek
organizacyjnych, osiedli i sołectw w zakresie przedmiotu działania komisji.
2. O zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Przewodniczącego, Prezydenta
i kierownika kontrolowanej jednostki, określając termin i przedmiot kontroli.
3. Komisje mają prawo do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również
wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także do zasobów informacji
zgromadzonych w systemach informatycznych Miasta, chyba że ustawy stanowią
inaczej.
4. Dokumenty niezbędne dla przeprowadzenia kontroli udostępniane są
kontrolującym protokolarnie. Informacje i dokumenty niejawne udostępnia się
na zasadach przewidzianych właściwą ustawą.
5. Czynności kontrolne przeprowadzane są przez co najmniej trzech członków komisji
upoważnionych przez Przewodniczącego, w obecności kierownika kontrolowanej
jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.
6. Wyniki działań kontrolnych komisja opracowuje w formie sprawozdań.
Sprawozdanie winno zawierać :
1) nazwę i adres kontrolowanej jednostki,
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie zakresu przedmiotowego kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) wykaz informacji i dokumentów udostępnionych kontrolującemu,
6) opis stanu faktycznego, stwierdzonego w ramach kontroli, w tym ustalonych
nieprawidłowości,
7) ewentualne wnioski i propozycje dotyczące sposobu usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości,
8) datę i miejsce podpisania sprawozdania oraz podpis przewodniczącego
komisji i kierownika kontrolowanej jednostki.
7. Komisja przekazuje sprawozdanie kierownikowi kontrolowanej jednostki, który
w terminie 7 dni może wnieść uwagi, a następnie - wraz z tymi uwagami -
przekazuje Prezydentowi i Radzie za pośrednictwem Przewodniczącego.
- 28 -
Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej
§ 80
I . Postanowienia ogólne.
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów.
Liczbę członków Komisji określa Rada odrębną uchwałą. Do składu Komisji
nie mogą być wybrani : Przewodniczący i Wiceprzewodniczący.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności opiniowanie sprawozdań
z wykonania budżetu Miasta i wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie
absolutorium Prezydentowi, w trybie określonym w ustawie. Opinie i wnioski
w tych sprawach Komisja przedstawia Przewodniczącemu i Regionalnej Izbie
Obrachunkowej.
3. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy oraz składa
sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz w roku w formie pisemnej.
4. Z inicjatywy Komisji Rewizyjnej lub na wniosek innych Komisji mogą być
- za zgodą Rady -wprowadzone dodatkowe kontrole.
5. W celu wykonywania zadań kontrolnych Komisja Rewizyjna - w razie potrzeby
zwraca się do Prezydenta o zlecenie wykonania analiz i ekspertyz i zapoznania się
z ich wynikami.
6. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli :
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu
lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu,
3)sprawdzające - podejmowane celem ustalenia, czy wyniki poprzedniej
kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
7. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz
w miesiącu, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.
8. Pracami Komisji kieruje jej przewodniczący lub wiceprzewodniczący.
9. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący
( w zastępstwie przewodniczącego ) z inicjatywy własnej bądź na wniosek
Przewodniczącego lub co najmniej 1/4 członków Komisji.
10. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego
Komisji posiedzenie zwołuje i prowadzi Przewodniczący Rady.
- 29 -
II. Postępowanie przy opiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetu
Miasta.
§ 81
1. Sprawozdanie i opinie z wykonania budżetu przedstawione przez Komisje
Gospodarki Finansowej i Mienia Miasta otrzymuje Komisja Rewizyjna
w terminie do 5 kwietnia następnego roku.
2. Komisja Rewizyjna w terminie do dnia 14 kwietnia następnego roku przygotowuje
wniosek w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Prezydentowi
i przekazuje go niezwłocznie Przewodniczącemu celem przesłania
do zaopiniowani przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Projekt wniosku :
" Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Kalisza po rozpatrzeniu sprawozdania
z wykonania budżetu Miasta Kalisza za ...... rok i uzyskaniu opinii Komisji
Gospodarki Finansowej i Mienia Miasta i opinii pozostałych komisji Rady
przedstawia Radzie Miejskiej wniosek o przyjęcie sprawozdania Prezydenta
z wykonania budżetu Miasta Kalisza za rok ........ "
§ 82
III. Postępowanie kontrolne.
1. Kontrolę przeprowadza Komisja w pełnym składzie lub przez wyłoniony
doraźny zespół kontrolny. Zespół składa się co najmniej z trzech członków
Komisji, z których jeden będzie pełnił funkcję koordynatora. Zespół działa
w imieniu Komisji i na podstawie pisemnego upoważnienia Przewodniczącego.
Komisja przeprowadza kontrole wynikającą z jej planu pracy pod względem
legalności, gospodarności, rzetelności, celowości. Komisja bada w szczególności
gospodarkę finansową w tym wykonanie budżetu Miasta oraz sposób zarządzania
mieniem Miasta. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób
umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie
działalności kontrolowanego podmiotu, jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności. Stan faktyczny ustala się na podstawie pisemnych
dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. Jako dowody mogą być
wykorzystane w szczególności : dokumenty, oględziny, zeznania świadków,
opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
2 Przed podjęciem kontroli, o jej planowanym przebiegu i organizacji
przewodniczący Komisji lub zespołu kontrolnego powiadamia kierownika
kontrolowanej jednostki.
- 30 -
3. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest do :
1) zapewnienia zespołowi kontrolnemu niezbędnych warunków i środków
dla prawidłowego prowadzenia kontroli,
2) przedkładania na żądanie kontrolujących dokumentów i materiałów
niezbędnych dla przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym
wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu,
3) pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia kontrolującym dokumentów
objętych tajemnicą państwową lub służbową,
4) zapewnienia terminowej realizacji zaleceń pokontrolnych Rady.
4. Komisja Rewizyjna lub zespół kontrolny ma - w toku kontroli - prawo do :
1) wzywania pracowników kontrolowanej jednostki do złożenia stosownych
wyjaśnień do protokołu lub w formie notatki służbowej - jeśli takie utrwalenie
uzna za potrzebne kontrolujący lub zażąda go pracownik składający wyjaśnienia,
2) sporządzania odpisów i kserokopii dokumentów będących przedmiotem
kontroli,
3) stosownego zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów, jeśli będą wymagały
tego okoliczności,
4) otrzymania od przedstawicieli kontrolowanej jednostki ustnych lub pisemnych
informacji dotyczących działalności tej jednostki.
5. Sprawozdanie z kontroli - wraz z wnioskami i wyjaśnieniami kierownika
kontrolowanej jednostki - podlega omówieniu na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.
6. Gdy wyniki przeprowadzonej kontroli wskazują celowość wydania
zaleceń pokontrolnych, Komisja Rewizyjna formułuje propozycję tych zaleceń
i występuje do Rady i Prezydenta z wnioskiem o zaakceptowanie proponowanych
zaleceń i skierowanie ich do kontrolowanej jednostki, celem usunięcia ujawnionych
w toku kontroli nieprawidłowości.
7. W przypadku ujawnienia w toku kontroli okoliczności, wskazujących na
popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
zawiadamia o tym Przewodniczącego i Prezydenta.
- 31 -
ROZDZIAŁ VIII
KLUBY RADNYCH
§ 83
Radni mogą tworzyć Kluby Radnych, zwane dalej Klubami, dla wspólnej pracy nad realizacją zadań wynikających z powierzonych im mandatów.
§ 84
1. Powstanie i rozwiązanie Klubu następuje w wyniku decyzji zainteresowanych
radnych wg przyjętych kryteriów społeczno - politycznych.
2. Klub nie może liczyć mniej niż 20 % ustawowego składu Rady.
§ 85
1.Klub dokonuje wyboru swego przewodniczącego i ewentualnie innych
funkcyjnych według zasad określonych przez członków założycieli. Przy zawiązaniu Klub określa swoją nazwę.
2.Klub samodzielnie ustala zasady swej organizacji i funkcjonowania.
3.Klub zgłasza pisemnie Radzie fakt powstania i rozwiązania poprzez złożone
oświadczenie członków Klubu przekazane na sesji Przewodniczącemu.
W zgłoszeniu podaje się nazwę Klubu, listę członków, imię i nazwisko
Przewodniczącego Klubu.
4. Klub wyznacza osobę upoważnioną do występowania w imieniu Klubu.
5. Klubowi przysługuje prawo inicjatywy uchwałodawczej.
6. W razie zmiany składu Klubu lub jego rozwiązania Przewodniczący Klubu
jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.
§ 86
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący prowadzi rejestr Klubów.
3. Kluby działają w okresie kadencji Rady.
4. Prace klubów organizują przewodniczący Klubów.
5. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
6. Regulaminy Klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Miasta.
7. Klub może korzystać z pomieszczeń oraz urządzeń Urzędu w analogicznym
zakresie jak Komisje .
- 32 -
ROZDZIAŁ IX
JEDNOSTKI POMOCNICZE MIASTA
§ 87
1. Rada korzystając z inicjatywy mieszkańców , która uzyskała poparcie
przynajmniej 10 % mieszkańców tworzy osiedla i sołectwa stanowiące jednostki
pomocnicze Miasta.
2. Projekt granic osiedla i sołectwa przygotowuje Prezydent w uzgodnieniu z Radą.
3. Osiedle i sołectwo jest wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na jego terenie.
4. Granice osiedli i sołectw powinny być zgodne z naturalnymi warunkami
przestrzennymi, komunikacyjnymi i podtrzymującymi więzi i wspólnotę interesów
społecznych.
5. Decyzje w sprawach łączenia, zmiany lub podziałów osiedli podejmuje Rada
po społecznych konsultacjach albo na wniosek zainteresowanych mieszkańców
po uzyskaniu opinii organów uchwałodawczych określonych osiedli.
Zasady i tryb konsultacji określa Rada odrębną uchwałą.
§ 88
1. Organem uchwałodawczym osiedla jest rada osiedla, wybierana w powszechnych,
bezpośrednich i tajnych wyborach co 4 lata.
2. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie mieszkańców.
3. Wybory rad osiedlowych i sołectw są przeprowadzane zgodnie z przyjętą przez
Radę odrębną uchwałą o ordynacji wyborczej .
4. Rada może zdecydować, że organem uchwałodawczym osiedla będzie
ogólne zebranie mieszkańców.
5. Jeśli nie zostaną przeprowadzone wybory do rad osiedla ( sołectw) w okresie
dwóch lat od ich utworzenia lub upływu kadencji, wówczas traci moc uchwała
Rady o utworzeniu osiedla.
6. Rada określa datę likwidacji osiedla (sołectwa)gdy stwierdzi utratę mocy
uchwały o utworzeniu osiedla.
7. Jeżeli nie zostanie wybrany zarząd osiedla ( sołtys ) wówczas obowiązuje
procedura zawarta w przepisach ust. 5 i 6.
§ 89
1. Rada osiedla lub sołectwo opracowuje projekt Statutu, który obowiązuje po
zatwierdzeniu przez Radę.
2. Statut osiedla (sołectwa) uwzględnia :
1) obszar, granice i nazwę osiedla ( sołectwa),
2) siedzibę władz osiedla ( sołectwa ),
- 33 -
3) zasady i tryb wyborów organów osiedla ( sołectwa ),
4) zasady i tryb odwoływania zarządu osiedla (sołtysa ),
5) strukturę organów osiedla ( sołectwa ),
6) zadania i kompetencje w/w organów,
7) zakres zadań przekazywanych osiedlom ( sołectwom ) przez Miasto oraz
sposób ich realizacji,
8) źródła i zasady finansowania własnych oraz wspólnie z Miastem
realizowanych zadań,
9) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Miasta nad działalnością
organów osiedla.
3. W przypadku gdy powstaje nowe osiedle, wówczas jego rada zobowiązana jest
przedłożyć projekt Statutu Radzie w terminie do 6 miesięcy od jej wyboru.
4. Jeśli projekt Statutu osiedla nie zostanie przedstawiony Radzie w powyższym
terminie ( ust. 3) wówczas rada osiedla ulega rozwiązaniu.
§ 90
1. Rada osiedla ( sołectwa )- zgodnie z kompetencjami przyznanymi przez Radę
reprezentuje mieszkańców osiedla wobec organów i jednostek
organizacyjnych Miasta.
2. Do kompetencji osiedla ( sołectwa ) należy :
1) formułowanie do Rady i Prezydenta postulatów oraz wniosków
uwzględniających potrzeby i opinie mieszkańców,
2) opiniowanie projektów zadań dotyczących życia mieszkańców oraz planów
zagospodarowania przestrzennego osiedla ( sołectwa ),
3) współorganizowanie i inicjowanie działań poprawiających stan i warunki
osiedla ( sołectwa )i jego mieszkańców,
4) wyrażanie opinii o sposobie prowadzenia inwestycji i przedsięwzięć
jednostek organizacyjnych,
5) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi dla potrzeb osiedla
( sołectwa ) a uwzględnionymi w budżecie Miasta,
6) współudział w tworzeniu budżetu Miasta , w części dotyczącej osiedla
( sołectwa ) w trybie określonym odrębną uchwałą Rady.
3. W zakresie zadań użyteczności publicznej osiedla ( w rozumieniu ustawy )
zasięganie opinii osiedla ( sołectwa ) jest dla organów i jednostek organizacyjnych
Miasta obligatoryjne.
§ 91
1. Zadaniem i celem funkcjonowania osiedla ( sołectwa ) jest współudział
w zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie
przekazanym przez Miasto oraz troska i zadbanie o :
1) porządek , ład i bezpieczeństwo,
2) lokalne i osiedlowe drogi, chodniki, parkingi, trawniki, zieleńce, boiska,
- 34 -
parkany, skwery ( i.t.p.),
3) lokalną infrastrukturę techniczną,
4) powierzone mienie Miasta,
5) stan środowiska naturalnego,
6) rozwój kultury, sportu i rekreacji,
7) opiekę nad dziećmi i młodzieżą ( szczególnie z rodzin patologicznych oraz
pozbawioną opieki w czasie wolnym od zajęć szkolnych ),
8) zakres i formę świadczonych usług dla mieszkańców osiedla ( sołectwa ).
2. W ramach zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej Rada Osiedla
( sołectwa ) współpracuje z policją oraz strażą miejską w celu zapewnienia
bezpieczeństwa osiedla.
§ 92
1. Organy osiedla posiadają pełnomocnictwa ( uprawnienia ) do prowadzenia
gospodarki finansowej w ramach budżetu Kalisza - Miasta na prawach powiatu
Obejmują one :
1) środki wyodrębnione w budżecie Miasta dla osiedli ( sołectw )
( przepisy § 92 i § 93 - stosuje się odpowiednio ),
2) wnioskowanie o ujęcie w budżecie Miasta środków na potrzeby osiedli
( sołectw ),
3) podejmowanie uchwał w sprawie środków finansowych i sposobu ich
wydatkowania ujętych w budżecie Miasta na potrzeby osiedli ( sołectw ).
2. Prezydent informuje osiedla ( sołectwa )o finansach przeznaczonych w budżecie na
zadania lokalne i inwestycje danych osiedli ( sołectw ). Informacja taka
przekazywana w ciągu jednego miesiąca od daty uchwalenia budżetu i dotyczy
środków dla poszczególnych osiedli (sołectw).
3. Zasady planowania środków budżetowych określa Rada w odrębnej uchwale.
Natomiast sprawozdanie z wykonania budżetu przedstawia w terminie do 31 marca
następnego roku zarząd osiedla (sołtys), radzie osiedla (sołectwu) i Radzie.
4. Dochody z mienia Miasta, przeznaczone dla osiedla do zarządzania, powiększają
środki wyodrębnione w budżecie Miasta dla danego osiedla ( sołectwa ), w części
określonej decyzją Prezydenta o przekazaniu mienia.
§ 93
1. Osiedle ( sołectwo ) zarządza mieniem Miasta związanym z realizacją jego zadań,
przekazanym mu do korzystania decyzją Prezydenta na wniosek organu
uchwałodawczego osiedla ( sołectwa ).
- 35 -
2. We wniosku organ uchwałodawczy osiedla ( sołectwa ) określa zakres potrzebnego
mienia oraz zadania osiedla, których realizacji mienie to ma służyć
3. Prezydent w zakresie posiadanych kompetencji określa w decyzji, o której mowa
w ust.1. uprawnienia i obowiązki organów osiedla ( sołectw )w stosunku do
przekazanego mienia.
4. W przypadku, gdy przekazane mienie stało się zbędne dla osiedla ( sołectw ) albo
niezbędne dla celów ogólnomiejskich, Prezydent uchyla decyzję, o której mowa
w ust.1.
5. Od decyzji Prezydenta, o których mowa w ust.1 i 4 organowi uchwałodawczemu
osiedla ( sołectw )służy prawo odwołania do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest
ostateczne.
6. Oświadczenia woli w imieniu Miasta , w zakresie zarządu mieniem przekazanym
osiedlu ( sołectwu ) składają łącznie : członek Zarządu osiedla i Prezydent lub
osoba przez niego upoważniona.
§ 94
Obsługę finansowo - księgową i prawną organów osiedli zapewnia Kancelaria Rady Miejskiej Kalisza.
§ 95
1. Dla realizacji swych zadań osiedle( sołectwo ) może nawiązywać współpracę
z innymi osiedlami oraz instytucjami i organizacjami.
2. Rada może określić w odrębnej uchwale sposób tworzenia i działania związków
osiedli, powoływanych dla wspólnej realizacji ich zadań.
§ 96
Zasady przyznawania diet i zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczącego zarządu osiedla ( i sołtysa ) oraz diet lub zwrotu kosztów podróży służbowej dla członków rady i członków zarządu osiedla ustala Rada w odrębnej uchwale.
§ 97
1. Nadzór nad działalnością organów osiedla ( sołectwa ) sprawuje Rada oraz
Prezydent.
2. Rada rozwiązuje radę osiedla ( sołectwa ) :
1) w razie powtarzającego się naruszania prawa przez radę osiedla,
2) w przypadku podjęcia przez radę osiedla uchwały o zaprzestaniu
działalności,
- 36 -
3) w przypadku zaprzestania przez radę osiedla działalności w okresie
dłuższym niż rok.
3. Organy osiedla (sołectwa )dostarczają Prezydentowi w terminie 14 dni teksty
przyjętych uchwał, szczególnie dotyczących realizacji zadań własnych ujętych
w budżecie Kalisza - Miasta na prawach powiatu.
4. Prezydent może w ciągu 30 dni od daty dostarczenia uchylić niezgodną z prawem
uchwałę organu osiedla ( sołectwa ).
5. Organowi osiedla ( sołectwa ) którego uchwała została uchylona przez Prezydenta,
przysługuje prawo odwołania do Rady w ciągu 30 dni od daty otrzymania decyzji
Prezydenta, o której mowa w ust. 4. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
6. Prezydent kontroluje gospodarkę finansową osiedli ( sołectwa ) w ramach budżetu
Miasta.
7. Prezydent sprawuje nadzór nad prawidłowością wykorzystania mienia Miasta,
przekazanego osiedlu ( sołectwu )do zarządzania.
8. W przypadku stwierdzenia, że mienie przekazane osiedlu ( sołectwu ) jest
nienależycie wykorzystywane, Prezydent uchyla decyzję o przekazaniu mienia,
o której mowa w § 93.
- 37 -
ROZDZIAŁ X
MIENIE MIASTA
§ 98
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Miasta
oraz mienie innych miejskich osób prawnych.
2. Miejskimi osobami prawnymi, oprócz Miasta, są inne samorządowe jednostki
organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także osoby prawne,
które mogą być tworzone przez Miasto.
3. Miasto w stosunkach cywilno-prawnych jest podmiotem praw i obowiązków,
w zakresie mienia Miasta nie należącego do innych miejskich osób prawnych.
§ 99
1. Oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem w imieniu Miasta składa
jednoosobowo Prezydent, albo działający na podstawie jego upoważnienia
Wiceprezydent samodzielnie, albo wraz z inną osobą upoważnioną
przez Prezydenta.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych
do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Miasta lub osoby
przez niego upoważnionej.
§ 100
Miasto nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych miejskich osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Miasta.
§ 101
1. Zarządzanie mieniem Miasta i jego ochrona powinny być wykonywane ze
szczególną starannością.
2. Za właściwe gospodarowanie mieniem Miasta odpowiedzialny jest Prezydent,
Wiceprezydenci oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta.
§ 102
1. Miasto prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta.
2. Budżet Miasta jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki.
- 38 -
3. Budżet Miasta jest uchwalany przez Radę na rok kalendarzowy zwany dalej
rokiem budżetowym.
§ 103
1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu Miasta, a także
inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji
Prezydenta.
2. Prezydent przygotowuje i przedstawia Radzie, nie później niż do dnia 15 listopada
roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu wraz z informacją
o stanie mienia komunalnego oraz objaśnieniami i przesyła go do zaopiniowania
Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 104
Rada określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności :
1) obowiązki jednostek organizacyjnych Miasta oraz miejskich służb, inspekcji
i straży w toku prac nad projektem budżetu Miasta,
2) wymaganą przez Radę szczegółowość projektu,
3) wymagane materiały informacyjne, które Prezydent powinien przedstawić Radzie
wraz z projektem uchwały budżetowej,
4) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu Miasta.
§ 105
1) Uchwała budżetowa Miasta powinna być podjęta przed rozpoczęciem roku
budżetowego.
2) W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu
uchwalenia budżetu przez Radę, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku
budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony
Radzie.
3) W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa
w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet Miasta najpóźniej do
dnia 30 kwietnia roku budżetowego.
Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
§ 106
1.Za prawidłowe wykonanie budżetu Miasta odpowiada Prezydent.
- 39 -
2.W ramach wykonywania budżetu Prezydentowi przysługuje prawo :
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej
kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Miasta,
5) dysponowania rezerwą budżetu Miasta,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
§ 107
1. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji Miasta jest
jawna.
2. Uchwały Rady dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów,
z których zostaną pokryte i podejmowane są bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
- 40 -
ROZDZIAŁ XI
REFEREDUM I KONSULTACJE.
§ 108
1.Mieszkańcy Miasta w każdej ważnej sprawie dla Miasta mogą podejmować
rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.
2.Wyłącznie w drodze referendum gminnego rozstrzyga się w sprawach:
1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołania Rady przed upływem kadencji,
3) odwołania Prezydenta przed upływem kadencji.
3.Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek 10 %
mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum regulują odrębne przepisu ustawowe.
5. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla
Miasta mogą być przeprowadzone na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
Miasta.
6.Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Miasta określa
każdorazowo uchwała Rady.
§ 109
1. Uchwała o przeprowadzeniu referendum z inicjatywy Rady podejmowana jest
bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
2. Uchwała w sprawie referendum określa :
1) terminy jego przeprowadzenia,
2) pytanie lub pytania, albo warianty zaproponowane mieszkańcom do wyboru,
3) wzór karty do głosowania,
4) kalendarz czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem
referendum.
§ 110
Wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie samoopodatkowania mieszkańców powinien zawierać cel i zasady samoopodatkowania.
- 41 -
ROZDZIAŁ XII
PRZEPISY PRAWA MIEJSCOWEGO
§ 111
Przepisy prawa miejscowego stanowione są na podstawie upoważnień ustawowych.
§ 112
Akty prawa miejscowego mają charakter:
1) uchwał Rady,
2) zarządzeń Prezydenta, w tym zarządzeń o charakterze porządkowym, które
podlegają zatwierdzeniu na sesji Rady.
§ 113
Przepisy prawa miejscowego podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego .
§ 114
Rejestr przepisów prawa miejscowego prowadzi Kancelaria Rady Miejskiej .Są one dostępne także w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 115
Akty normatywne organów samorządowych dotyczą głównie:
1) wewnętrznego ustroju Miasta i jednostek pomocniczych,
2) zasad zarządzania mieniem Miasta,
3) zasad i trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
- 42 -
ROZDZIAŁ XIII
DOSTĘP DO INFORMACJI
PUBLICZNEJ
§ 116
1. Każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje Rady i posiedzenia Komisji oraz prawo dostępu do dokumentów dotyczących wykonywania przez Miasto zadań publicznych. Uczestnictwo w posiedzeniu Rady większych grup należy zgłosić na piśmie do Kancelarii Rady Miejskiej na 7 dni przed terminem sesji.
2. Prawo, o którym mowa w ust.1 podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów
ustawowych, w tym m.in.: dotyczących ochrony informacji niejawnych,
ochrony danych osobowych, tajemnicy skarbowej, tajemnicy handlowej, ochrony
dóbr osobistych oraz innych danych prawnie chronionych.
3. Dostęp do dokumentów obejmuje prawo do:
1) uzyskania informacji,
2) wglądu do dokumentów,
3) otrzymania odpisu, wyciągu lub kserokopii dokumentów.
§ 117
1. Dokumenty udostępnia się na wniosek zainteresowanego złożony we właściwej
komórce organizacyjnej Urzędu, z działalnością której dokument jest związany.
2. Wniosek powinien być złożony na piśmie z podaniem osoby od której pochodzi,
z jej adresem i podpisem.
3. Wniosek należy załatwić bez zbędnej zwłoki najpóźniej w ciągu 14 dni od jego
złożenia.
4. Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona w formie ustnej
lub pisemnej może być udzielona natychmiast.
§ 118
Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentu w całości z przyczyn wymienionych w § 116 ust.2 udostępnia się go w części.
- 43-
§ 119
1. Protokoły z posiedzenia Rady lub Komisji mogą być udostępnione przez
Przewodniczącego lub Przewodniczącego Komisji bądź wyznaczonego
przez nich Radnego, po uprzednim przyjęciu i podpisaniu.
2. Dokumenty mogą być udostępnione do wglądu wyłącznie w Urzędzie, w obecności
Naczelnika bądź upoważnionego pracownika właściwej komórki organizacyjnej
Urzędu w godzinach pracy.
§ 120
Informacje związane z realizacją zadań publicznych i pracą Rady, Prezydenta, Urzędu
można uzyskać w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 121
Za sporządzenie odpisu, wyciągu lub kserokopii dokumentu pobierana jest opłata na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
§ 122
Odmowa udostępnienia dokumentu ma formę decyzji administracyjnej, którą podpisuje Prezydent, lub upoważniony pracownik Urzędu.
- 44 -
ROZDZIAŁ XIV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 123
Zmiany w statucie następują zgodnie z trybem jego uchwalania.
Załącznik nr 2
do Statutu Miasta Kalisza
Herb Kalisza przedstawia w polu gotyckiej tarczy, na niebieskim tle, fragment murów miejskich z bramą i dwoma wieżyczkami, między którymi stoi mężczyzna dmący w róg.
Mur z cegły o wątku wózkowym z wyraźnie zaznaczonym białym fugowaniem, zwieńczony jest sześcioma blankami.
W środkowej części muru widoczna brama, zamknięta półkoliście, z jednoskrzydłowymi drzwiami barwy czarnej , ościeża białe.
Wieżyczki z trzema blankami i cegły z białym fugowaniem, zwieńczone są trójkątnymi hełmami barwy zielonej z żółtymi kulami na szczycie.
W ściankach obu wieżyczek dwudzielne prześwity okienne, ostrołuczne, umieszczone w blendzie zamkniętej półkoliście. Między wieżyczkami stoi mężczyzna ukazany do kolan, zwrócony w lewo ( w trzech czwartych do widza ) dmie w róg, który podtrzymuje lewą ręką. Na jego nadgarstku lewej ręki zwisa pętlica barwy żółtej.
Prawą dłonią ujmuje rękojeść miecza.
Mężczyzna, ubrany w brązową tunikę z żółtym pasem, ma włosy koloru żółtego,
półdługie, obcięte prosto a na głowie czapkę koloru brązowego. Między głową mężczyzny a rogiem widoczna jest pięcioramienna gwiazda barwy żółtej.
Załącznik nr 3
do Statutu Miasta Kalisza
" Najdawniejsza pieczęć m. Kalisza sięga r. 1374. Wytłoczona w niebarwionym wosku, średnicy 59 m /m , ( ......... )Druga taka sama pieczęć pochodzi z 1425 r., zaś trzecia ( .....) z roku 1446.
Pieczęci te ( ........ ) przedstawiają pachołka miejskiego nad murem, pomiędzy dwiema wieżycami. Mur i wieże z cegły palonej. Brama miejska, mieszcząca się w murze, zawarta. Wieże z blankami przykryte daszkami stożkowatymi o zakończeniach kulistych. W murach wież duże, dwupodziałowe okna. Między wieżami, nad blankami muru miejskiego, stoi pachołek miejski, widoczny od kolan, zwrócony w swą lewą stronę i dmie w ligawkę, którą trzyma w lewej ręce. Na tejże ręce ma podwieszoną na pętli rzemiennej palicę, prawą zaś wspiera na mieczu. Na głowie czapka, spod której spadają na ramiona włosy " ( ... )
Całość ujęta otokiem perełkowym na zewnątrz którego napis majuskułowy
tzw. uncyałami : SIGILLUM CIVITATIS CALIS .
( K. Stefański, Herb i pieczęcie m. Kalisza
Kalisz 1927
Nakładem " Gońca Kaliskiego " )
P r o p o z y c j a
K O M I S J E
1. Komisja Rewizyjna
2. Komisja Gospodarki Finansowej i Mienia Miasta
3. Komisja Prawa, Porządku Publicznego oraz Samorządu Osiedlowego
4. Komisja Strategii Rozwoju i Promocji Miasta oraz Integracji Europejskiej
5. Komisja Infrastruktury, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
6. Komisja Zdrowia, Rodziny i Polityki Społecznej
7. Komisja Edukacji i Szkolnictwa Wyższego
8. Komisja Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki.
Załącznik nr 4
do Statutu Miasta Kalisza
Chorągiew Miasta Kalisza stanowi biało -czerwona szachownica. Układ kwadratów ma 6x7 cm na przemian białych i czerwonych, począwszy od białego. Chorągiew zakończona jest dwoma równymi trójkątami, nie dłuższymi od długości dwóch kwadratów. Na tle szachownicy chorągwi usytuowany jest przy drzewcu w górnej części herb Miasta, zajmujący jej 1/4 powierzchni. Szczegółowy opis znajduje się w załączniku nr 2 do Statutu.
Załącznik nr 5
do Statutu Miasta Kalisza
Postać trębacza widoczna jest na najstarszej pieczęci miasta Kalisza z 1374 r. Dokumenty z tych czasów mówią o tym, że trębacz miejski zobowiązał się do służby na ratuszowej wieży ( w tym wypatrywania pożarów) i do codziennego odgrywania hejnału w samo południe na czterech rogach tejże wieży. Niestety w końcu XVIII w. ratusz wraz z wieżą spłonął. Od 1896 r. dzięki fundacji Ludwika Mikulskiego, hejnał
z kaliskiej wieży kolegiackiej wygrywał na różnych instrumentach dętych miejscowy organista. Były to między innymi pieśni : Kiedy ranne wstają zorze " ( rano )
i " Wszystkie nasze dzienne sprawy " ( wieczorem ). Później, w różnych okresach, dodawano hymn " Boże coś Polskę ", " Rotę " oraz pieśni o św. Józefie. Po II wojnie światowej zaprzestano tej tradycji. Od 1977 r. z wieży odtwarzany jest sygnał fanfarowy skomponowany przez Romana Gorzelniaka ; nagrania tego dokonał
Adam Królak, trębacz kaliskiej Szkoły Muzycznej II stopnia. Na zamówienie Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy w Kaliszu powstał utwór na zespół instrumentów dętych, oparty na motywie hejnału kaliskiego. Prawykonania dokonano na koncercie festiwalowym w czerwcu 1996 r.
Załącznik nr 8
do Statutu Miasta Kalisza
Regulamin
nadania godności Honorowego Obywatelstwa Miasta Kalisza
( zwanym dalej Regulaminem - " Honorowego Obywatelstwa " )
Zasady i tryb nadawania godności
§ 1
Godność Honorowego Obywatelstwa Miasta Kalisza nadaje Rada w drodze uchwały, w uznaniu wybitnych zasług dla świata, kraju i miasta Kalisza we wszystkich możliwych dziedzinach wiedzy, kultury, sztuki, gospodarki i polityki.
§ 2
Godność Honorowego Obywatelstwa nadaje Rada na wniosek radnych, Prezydenta, klubów radnych, stowarzyszeń, związków i innych organizacji.
§ 3
1. Udokumentowany wniosek o nadanie tej godności przekazują Kluby Radnych
lub osoby zainteresowane w formie pisemnej Przewodniczącemu.
2. Wniosek winien zawierać dane osoby, której dotyczy, ze wskazaniem szczególnych
zasług uzasadniających nadanie godności Honorowego Obywatelstwa.
3.Termin składania wniosków upływa 31 marca każdego roku kalendarzowego.
§ 4
1. Złożone wnioski o nadanie Honorowego Obywatelstwa sprawdza pod względem
formalnym Komisja Prawa i Porządku Publicznego oraz Samorządu Osiedlowego,
która po uzyskaniu opinii klubów oraz merytorycznych komisji przedkłada
Radzie propozycje nadania godności Honorowego Obywatelstwa.
- 2 -
2. Ostateczny wniosek Komisji Prawa, Porządku Publicznego oraz Samorządu
Osiedlowego dotyczący ilości wyróżnień przekazywany jest Przewodniczącemu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uchwała Rady o nadanie godności
Obywatelstwa może być podjęta na każdej innej sesji Rady.
4. Godność Honorowego Obywatelstwa nadaje Rada w drodze uchwały
podejmowanej na Sesji poprzedzającej Święto Miasta.
5.Rada może nadać godność Honorowego Obywatelstwa nie więcej niż dwu osobom
rocznie.
§ 5
1.Godnośc Honorowego Obywatelstwa może być nadana pośmiertnie..
2.Ewidencję nadanych godności Obywatelstwa prowadzi Kancelaria Rady Miejskiej.
Wręczenie godności Obywatelstwa
§ 6
1. Dokumentem potwierdzającym nadanie godności Obywatelstwa jest dyplom
honorowy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. Wyrazem formalnym potwierdzającym fakt nadania godności Obywatelstwa jest
odznaka. Wzór odznaki określa załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
3.Wyrazem nadania godności Obywatelstwa jest również wpis do Złotej Księgi
Miasta Kalisza.
§ 7
1. Wręczenie dyplomu Obywatelstwa i odznaki następuje na uroczystej sesji Rady.
1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nadanie godności Obywatelstwa może nastąpić w innym miejscu i w innym czasie, a w razie nadania pośmiertnego stosuje się ceremoniał ustalony stosownie do okoliczności. Rodzinie zmarłego przekazuje się odznakę i dokumenty stwierdzające nadania Obywatelstwa.
2. Każdorazowo nadaniu godności Obywatelstwa należy zapewnić charakter uroczysty.
- 3 -
§ 8
Dyplom honorowy, potwierdzający nadanie godności Obywatelstwa oraz odznakę wręcza w imieniu Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący wraz
z Prezydentem.
- 4 -
do Regulaminu
" Honorowego Obywatelstwa "
Wiesz kto jest wielkim ? - posłuchaj mię chwile
Nauczę ciebie
Poznawać wielkość nie tylko w mogile
W dziejach lub w niebie
Wielkim jest człowiek, któremu wystarczy
Pochylić czoła,
Żeby bez włóczni w ręku i bez tarczy
Zwyciężył zgoła
Cyprian Kamil Norwid
Z potrzeby utrwalenia
-w pamięci współczesnych i przyszłych pokoleń -
zasłużonych związanych z Kaliszem ludzi
oraz w uznaniu Ich wybitnych osiągnięć i poczynań,
działań i przedsięwzięć dla miasta, kraju i świata
RADA MIEJSKA KALISZA
nadaje Pani / Panu
tytuł
Honorowego Obywatela Miasta Kalisza
Prezydent Miasta Kalisza Przewodniczący
Rady Miejskiej Kalisza
Załącznik nr 9
do Statutu Miasta Kalisza
REGULAMIN
nadawania oraz sposobu wręczania, odznaczenia i noszenia - Odznaki Zasłużony dla Miasta Kalisza
( zwany dalej Regulaminem - " Zasłużony " )
Zasady i tryb nadawania Odznaczenia
§ 1
Odznaczenie nadaje Rada w drodze uchwały jako wyróżnienie obywateli i instytucji w uznaniu szczególnych zasług dla miasta Kalisza.
§ 2
Odznaczenie nadawane jest dla uczczenia Święta Miasta Kalisza jako wyróżnienie indywidualne lub jako wyróżnienie zbiorowe.
§ 3
Odznaczenie nadaje się tylko jeden raz. Odznaczenie może być również nadane pośmiertnie.
§ 4
Odznaczenie nadaje Rada na wniosek radnych, Prezydenta , klubów radnych, stowarzyszeń, związków i innych organizacji po uprzednim zapoznaniu się i zaopiniowaniu przez Komisje stałe Rady i uzyskaniu aprobaty większości Rady w wyniku głosowania.
§ 5
1. Podmioty uprawnione przekazują udokumentowany wniosek
o nadanie tej godności w formie pisemnej Przewodniczącemu.
- 2 -
2. Wniosek winien zawierać:
1) dokładne dane osoby fizycznej lub pełną nazwę osoby prawnej bądź organizacji, której wniosek dotyczy
2) konkretne opisanie zasług uzasadniających nadanie Odznaczenia.
Termin składania wniosków upływa 31 marca każdego roku kalendarzowego.
§ 6
Złożone wnioski o nadanie Odznaczenia opracowuje Komisja Prawa i Porządku Publicznego oraz Samorządu Osiedlowego, która po uzyskaniu opinii klubów oraz merytorycznych Komisji przedkłada Radzie propozycje nadania Odznaczenia.
§ 7
1.Liczba przyznanych Odznaczeń nie powinna w ciągu roku kalendarzowego
przekraczać pięciu.
2. Ostateczny wniosek dotyczący ilości wyróżnień i zakwalifikowanych kandydatów
do nadania Odznaczenia przedkładany jest Przewodniczącemu.
§ 8
1. Odznaczenia nadaje Rada w drodze uchwały podejmowanej na Sesji poprzedzającej Święto Miasta.
2. Ewidencję nadanych Odznaczeń prowadzi Kancelaria Rady Miejskiej.
Wręczenie Odznaczenia
§ 9
1. Odznaczenie wręczane jest na uroczystej sesji Rady z okazji Święta Miasta
Kalisza.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wręczenie Odznaczenia może nastąpić
w innym miejscu i innym czasie .
3. Wręczeniu Odznaczenia każdorazowo należy zapewnić charakter uroczysty.
- 3 -
§ 10
Odznaczenie wręcza w imieniu Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący wraz z Prezydentem.
§ 11
1.Osoby odznaczane lub reprezentujące instytucję dekoruje się nadaną Odznaką, której
wzór stanowi załącznik nr 1 do regulaminu oraz wręcza się dokument
stwierdzający nadanie.
Dokumentem stwierdzającym nadanie Odznaczenia i potwierdzającym uprawnienia do posiadania i noszenia Odznaki jest dyplom, którego wzór określa załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
2. Wyrazem formalnym, potwierdzającym fakt nadania Odznaczenia jest również wpis
do Księgi Zasłużonych dla Miasta Kalisza.
§ 12
W razie nadania Odznaczenia pośmiertnie, stosuje się ceremoniał dekoracji ustalany każdorazowo odpowiednio do okoliczności. Nadane Odznaczenie doręcza się najbliższej rodzinie zmarłego wraz z dokumentami stwierdzającymi jego nadanie.
Załącznik nr 2
do Regulaminu
" Zasłużony "
Co świat przezwał snem i mową
Uczyń jawą,
Uczyń wiarą
Uczyń prawem,
Czymś pewnym i ujętym,
Czymś świętym.
Z. Krasiński.
Rada Miejska Kalisza
w uroczystym dniu roku
ustanowionym dorocznym Świętem Miasta
nadaje
Szanownej Pani/ Panu
(wpisujemy odpowiednio Pani /u lub nazwę instytucji )
zaszczytny tytuł i odznakę
Zasłużony dla Miasta Kalisza
w uznaniu zasług
i wieloletnich, ofiarnych działań
dla dobra i sławienia grodu nad Prosną
i jego mieszkańców
Prezydent Miasta Kalisza Przewodniczący Rady Miejskiej Kalisza
Załącznik nr 10
do Statutu Miasta Kalisza
Regulamin
przyznania Nagrody Miasta Kalisza
zwany dalej Regulaminem - " Nagroda "
§ 1
Rada na mocy uchwały przyznaje w formie pieniężnej, jedną Nagrodę Miasta Kalisza, zwaną dalej Nagrodą, za wyjątkowe osiągnięcia w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym Kalisza lub za szczególne zasługi położone dla Miasta w roku poprzedzającym jej przyznanie.
§ 2
Wręczenie nagrody jest wyjątkowo uroczystą formą uczczenia Święta Miasta i tych, którzy ofiarnie służą Miastu.
§ 3
1. Z wnioskiem o przyznanie Nagrody mogą wystąpić Radni, komisje, Prezydent,
stowarzyszenia, związki i inne organizacje działające na terenie miasta Kalisza.
2.Termin składania udokumentowanych wniosków upływa 31 marca każdego roku
kalendarzowego.
§ 4
1. Wnioski przyjmuje Kancelaria Rady Miejskiej i przekazuje je Komisji Prawa,
Porządku Publicznego oraz Samorządu Osiedlowego celem ich opracowania.
2. Wyniki pracy Komisji przedkładane są Przewodniczącemu.
§ 5
1. Nagrodę Miasta Kalisza przyznaje Rada w drodze uchwały podjętej większością
głosów.
2. Środki na Nagrodę ustalane są corocznie w budżecie Kalisza - Miasta na prawach
powiatu.
- 2 -
§ 6
Nagrodę wręczają Przewodniczący i Prezydent w dniu Święta Miasta Kalisza, Wraz z Nagrodą wręcza się dyplom którego wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
Załącznik do Regulaminu " Nagroda "
Pokojem myśli i powagą ciała
dzieją się wielkie czyny.
/ Z. Krasiński /
Rada Miejska Kalisza
w uroczystym dniu ................................... roku
ustanowionym dorocznym Świętem Miasta
przyznaje
Szanownej Pani /Szanownemu Panu
Nagrodę Miasta Kalisza
za szczególne zasługi dla Miasta Kalisza
Prezydent Przewodniczący
Miasta Kalisza Rady Miejskiej Kalisza
- 2 -
SPIS TREŚCI
Rozdział I Postanowienia ogólne str. 3
- " - II Cele i zadania Miasta str. 6
- " - III Prezydent Miasta Kalisza str. 7
- " - IV Organizacja wewnętrzna
Rady Miejskiej Kalisza str. 9
- " - V Uchwały str. 19
- " - VI Mandat radnego str. 22
- " - VII Komisje Rady str. 25
- " - VIII Kluby radnych str. 31
- " - IX Jednostki pomocnicze Miasta str. 32
- " - X Mienie Miasta str. 37
- " - XI Referendum i konsultacje str. 40
- " - XII Przepisy prawa miejscowego str. 41
- " - XIII Dostęp do informacji publicznej str. 42
- " - XIV Postanowienia końcowe str. 44