Rady Miejskiej Kalisza

Nr ................... z dnia ..................

 

 

W sprawie uchwalenia "Programu współpracy Miasta Kalisza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004".

 

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19  i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1541 z późn. zm.), art. 12 a ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.), art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), w związku z art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.), uchwala się co następuje:

 

§ 1

 

Uchwala się "Program współpracy Miasta Kalisza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004", w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

do uchwały Nr ................

Rady Miejskiej Kalisza z dnia .......................

 

w sprawie uchwalenia "Programu współpracy Miasta Kalisza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004"

 

 

 

            Przyjęcie uchwały w sprawie uchwalenia "Programu współpracy Miasta Kalisza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004" stanowi dla Kalisza szansę w co najmniej czterech aspektach. Po pierwsze jest szansą na racjonalną realizację zadań publicznych. Samorząd jest bowiem zobligowany - z uwagi na swoją rolę społeczną -  do poszukiwania i wykorzystywania sposobów ekonomicznie efektywnych w celu wykonywania zadań oraz odpowiedzialnych partnerów, którzy w tym pomogą.

Po drugie, Program jest szansą na realizację zasad społeczeństwa obywatelskiego, które wciąż jeszcze jest w fazie rozwoju, a którego jedną z cech jest możliwość utworzenia aktywnego forum dyskusji i współpracy w obszarze działalności pożytku publicznego i nie tylko.

Jest również szansą na połączenie sił instytucji reprezentujących mieszkańców Kalisza, ich samych, a także instytucji które odpowiedzialne są za świadczenie usług na rzecz potrzebujących członków społeczności lokalnej.

I wreszcie Program daje możliwość aktywizowania całego obszaru działalności społecznej, w tym oczywiście organizacji pozarządowych. Nie od dziś wiadomo, że ze względu na swoją korzystną strukturę organizacyjną i elastyczność w działaniu, której przepisy nie ograniczają w takim stopniu jak jest to w przypadku instytucji samorządowych, czy centralnych, to właśnie tego typu organizacje mają największą szansę na szybkie podejmowanie decyzji i równie szybką dynamikę ich realizacji.

Aktywizacja sektora pozarządowego ma jeszcze jeden atut. Jest nim możliwość absorpcji środków z programów i funduszy europejskich, a następnie właściwe ich wykorzystanie zgodnie z potrzebami mieszkańców.

Wielostronna i wieloaspektowa współpraca, podejmowana w oparciu o niniejszy Program ma szansę zaowocować już w niedalekiej przyszłości i daje nadzieję na poprawę warunków życia Kaliszan. Trzeba wziąć pod uwagę zwłaszcza

Dotychczasowe pozytywne efekty i doświadczenia ze współpracy Miasta Kalisza z organizacjami pozarządowymi w wielu sferach naszego życia codziennego, szczególnie w zakresie pomocy bezdomnym i najuboższym mieszkańcom.

            Współpraca ta obecnie zostaje ujęta w ramy prawne, bowiem od 1 stycznia br. weszły w życie przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z 2003r., poz. 873) regulujące min. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe i korzystania z tej działalności przez organy administracji publicznej w celu wykonywania zadań publicznych.

            Zgodnie z wykładnią ustawową "działalność pożytku publicznego to działalność społecznie użyteczna prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze 24 zadań publicznych określonych w ustawie".

            Ustawa w art. 5 ust. 3 nakłada na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, nie precyzując jednak, co taki program powinien zawierać.

Tegoroczny program współpracy, który powstał na gruncie zapisów ustawowych, zebranych opinii od przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz dotychczasowe doświadczenia, obejmuje wybrane najważniejsze sfery zadań publicznych, które Miasto Kalisz zamierza realizować wspólnie z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, oraz określa cele, zasady i formy tej współpracy.

            Uchwalany program współpracy na 2004 rok jest pierwszym dokumentem prezentującym politykę samorządu lokalnego wobec organizacji pozarządowych i stanowi punkt wyjścia do kształtowania tej współpracy w kolejnych latach.

            W świetle powyższych argumentów podjęcie uchwały staje się uzasadnione i konieczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              Załącznik

                                                                                              do uchwały Nr .............. 2004

                                                                                              Rady Miejskiej Kalisza

                                                                                              z dnia .......................... 2004r.

 

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY MIASTA KALISZA

Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI

DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA ROK 2004

 

I.                   Wstęp

 

Występuje wiele problemów społecznych, które nie zawsze są skutecznie i prawidłowo rozwiązywane przez instytucje publiczne. Dlatego niezbędne jest szersze włączenie organizacji pozarządowych w system funkcjonowania Miasta, bowiem to one stanowią znakomitą bazę dla rozwoju lokalnych społeczności gdyż skupiają najaktywniejszych i najbardziej wrażliwych na sprawy społeczne obywateli danego środowiska. Kapitalne znaczenie ma stwarzanie warunków do podejmowania różnych inicjatyw obywatelskich mających na celu niesienie pomocy w ich szybszym, lepszym i tańszym rozwiązaniu.

Dla harmonijnego rozwiązywania problemów społecznych, niezbędne jest określenie celów, zasad, form i obszarów współpracy, co będzie korzystne zarówno dla samorządu lokalnego jak i dla organizacji pozarządowych.

 

II.                Cele współpracy i obowiązujące zasady:

 

1.      Głównym celem współpracy jest kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa między lokalną administracją samorządową i organizacjami pozarządowymi. Służyć  temu może wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.

2.      Cele szczegółowe:

-         poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych,

-         odciążenie budżetu Miasta, poprzez efektywne i nowatorskie rozwiązywanie problemów wspólnie z organizacjami pozarządowymi oraz pozyskiwanie przez te organizacje środków  pozabudżetowych na realizację zadań wspólnych,

-         umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstawania inicjatyw i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych,

-         udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy

3.      Powyższe cele określone w punktach 1 i 2 powinny być realizowane poprzez:

-         równy dostęp do informacji oraz wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałaniu na rzecz realizacji tych zadań,

-         tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonym z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli lokalnych władz samorządowych,

-         konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

-         promocję i wsparcie działalności organizacji pozarządowych,

-         zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym wraz z udzielaniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie ich realizacji,

-         współpracę na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności uczciwej konkurencji i jawności, przy czym:

-         w myśl zasady pomocniczości  przy suwerenności stron organ lokalnej administracji samorządowej respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych grup obywatelskich, uznaje ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych i w takim zakresie współpracuje z tymi organizacjami, a także wspiera ich działalność oraz umożliwia realizację zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie

-         zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe na zasadach i w formie określonej w ustawie uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych. Realizacji tej zasady mogą sprzyjać tworzone wspólne zespoły złożone z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli Miasta

-         kierując się zasadą efektywności organ lokalnej administracji samorządowej, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji z zachowaniem wymogów określonych w art. 25 i art. 28 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

-         Mając na względzie zasadę jawności organ lokalnej administracji samorządowej udostępnia współpracującym z nim organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami oraz o kosztach realizacji zadań publicznych już prowadzonych w tym zakresie przez inne jednostki, tak aby możliwe było ich porównanie z kosztami realizacji analogicznych zadań przez inne instytucje i osoby.

 

III.             Zakres przedmiotowy współpracy

 

Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie wymienia w sposób enumeratywny zakres 24 zadań publicznych zaliczanych do sfery pożytku publicznego.

W załączniku Nr 1 do niniejszego "Programu" przedstawione jest zestawienie zadań publicznych, które Miasto Kalisz będzie realizować w 2004 roku na podstawie zlecenia organizacjom pozarządowym.

Zadania te, o których mowa w zestawieniu będą zlecone w formie dotacji wg. "starych zasad" bowiem uchwalona w ubr. ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz przepisy ją wprowadzające  przewidywały, że od 1 stycznia 2004 zlecanie realizacji zadań publicznych jako zadań zleconych odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert i może mieć formę:

-         powierzenia wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub

-         wspierania takich zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Przyjęcie takiego rozwiązania spowodowało, że samorządy nie miały w ubr. podstaw prawnych do ogłaszania konkursów i konieczne było uchwalenie przez Sejm w grudniu 2003r. przepisów przejściowych, które umożliwiły udzielanie dotacji na dotychczasowych zasadach w okresie do 1 czerwca 2004r.

W świetle powyższego uznaje się za konieczne w roku bieżącym określenie zakresu współpracy, a także przeprowadzenie niezbędnych czynności określonych w ustawie, aby od początku 2005 roku realizować wspólnie z organizacjami pozarządowymi następujące wybrane przedsięwzięcia ze sfery zadań publicznych:

-         pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,

-         działalność charytatywną,

-         ochronę i promocję zdrowia,

-         promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

-         działania na rzecz osób niepełnosprawnych,

-         działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,

-         krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży

-         kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji,

-         upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

-         ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego,

-         porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym,

-         działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

-         promocję i organizację wolontariatu,

-         działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty  realizujące w/w zadania publiczne.

Aby przybliżyć i upowszechnić niniejszy "program współpracy" zainteresowanym podmiotom, zakłada się zorganizowanie w 2004 roku co najmniej dwóch spotkań z udziałem przedstawicieli Miasta i organizacji pozarządowych działających na terenie Kalisza w przedmiocie wypełnienia treścią powyższych założeń, w szczególności poprzez konkretyzację:

-         zadań objętych programem współpracy

-         form współpracy oraz czasu realizacji programu.

W celu usystematyzowania i zwiększenia efektywności dotychczasowych kontaktów, Prezydent Miasta w regulaminie organizacyjnym określił i wskazał Wydział Spraw Społecznych i Mieszkaniowych jako koordynatora tej współpracy.

 

IV.              Uczestnicy Programu współpracy

 

Uczestnikami Programu są:

 

1. Miasto Kalisz, działające poprzez swój organ – Prezydenta oraz jednostki organizacyjne Miasta.

Dla zapewnienia sprawnej koordynacji współpracy – Prezydent Miasta może:

a)      wyznaczyć osoby do przyjmowania ofert i podejmowania dalszych czynności związanych z realizacją  "Programu współpracy".

b)     powołać zespoły osób opiniujących złożone oferty o realizację zadań w celu przedłożenia propozycji wyboru oferty na  którą proponuje się udzielenie dotacji oraz zawarcie umowy.

2. Organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego:

a)       organizacje pozarządowe, którymi są nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych), i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia,

b)       osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

c)        stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

 

Niniejszy program współpracy może też doznawać wsparcia ze strony  takich podmiotów jak: związki zawodowe i organizacje pracodawców, partie   polityczne,    samorządy zawodowe, fundacje, których jedynym fundatorem jest Skarb państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, fundacje utworzone przez partie polityczne oraz spółki działające na podstawie przepisów o kulturze fizycznej.

            Podmiotom tym Miasto nie może jednak zlecać zadań publicznych na zasadach przewidzianych dla organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego, gdyż możliwości takiej nie przewiduje ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

 

V.                 Ogólne warunki i tryb zlecania zadań publicznych

 

1.      Prezydent Miasta zlecający zadania na 2005 rok określone w rozdziale III Programu, przy pomocy organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego oraz jednostek organizacyjnych podległych organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowanych, ogłasza w okresie od 2 do 16 sierpnia 2004r. w prasie lokalnej, jednocześnie wywieszając komunikat na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, otwarty konkurs ofert  informując o:

-         rodzaju zadania,

-         wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,

-         zasadach przyznawania dotacji,

-         terminach i warunkach realizacji zadania,

-         terminie i miejscu składania ofert,

-         terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty,

-         zrealizowanych przez Prezydenta w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym, innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego oraz jednostkom organizacyjnym podległym organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowanym

2.      Organizacja pozarządowa oraz inny podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego może z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadania publicznego, także takiego, które było dotychczas realizowane w inny sposób, np. przez jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.

3.      Oferty o zlecenie realizacji zadań publicznych ogłoszonych w ramach otwartego konkursu oraz zgłoszone z własnej inicjatywy powinny odpowiadać wzorowi określonemu we właściwym rozporządzeniu do ustawy (wzór - załącznik Nr 2).

 

VI.              Rozpatrywanie ofert, zawieranie umów, kontrola i sprawozdawczość.

 

1.      Złożone oferty o realizację zadań publicznych Miasta w trybie otwartego konkursu powinny być rozpatrzone najpóźniej w 30 dniach od chwili ich złożenia zgodnie z terminem określonym w warunkach konkursu.

2.      Oferty złożone przez uprawnione podmioty z własnej inicjatywy na realizację zadań publicznych Miasta rozpatruje zespół w terminie 2 miesięcy zwracając szczególną uwagę na:

-         celowość i znaczenie realizacji określonego zadania dla Miasta,

-         korzyści płynące z tego przedsięwzięcia dla Miasta lub mieszkańców,

-         gwarancje prawidłowego wykonania tego zadania.

3.       Przy rozpatrywaniu ofert o zlecenie realizacji zadań publicznych Miasta, uwzględnia się w szczególności:

-         ocenę możliwości realizacji zadania przez podmiot, przy uwzględnieniu informacji podanych przez wnioskodawcę,

-         innowacyjność proponowanych rozwiązań,

-         ocenę przedstawionej kalkulacji kosztów ogólnych realizacji zadania, w tym udziału rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,

-         analizę i ocenę wykonania zadań zleconych podmiotowi w okresie poprzednim z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz sposobu rozliczania otrzymanych na ten cel środków,

-         wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania.

4.      Prezydent dokonuje wyboru najbardziej korzystnej oferty zgłoszonej na realizacje zadania określonego w niniejszym Programie nawet wówczas gdy w wyniku ogłoszonego konkursu ofert zgłoszona zostanie jedna oferta.

5.      Warunkiem zlecenia przez Prezydenta, zadania zawartego w "Programie współpracy" oraz przekazania środków z budżetu Miasta na jego realizację jest zawarcie umowy z organizacją pozarządową, lub innym podmiotem prowadzącym działalność pożytku publicznego.

6.      W zawartej umowie Prezydent Miasta zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania odpowiednich środków publicznych w formie dotacji, a przyjmujący zlecenie na realizację zadania publicznego zobowiązuje się do jego wykonania na zasadach określonych w umowie, odpowiednio o powierzenie zadania lub o wsparcie realizacji zadania, sformułowanej z uwzględnieniem art. 118 ust.2 i 3 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Umowy powinny być sporządzone w formie pisemnej pod rygorem nieważności i muszą odpowiadać wymogom określonym we właściwym rozporządzeniu do ustawy (wzór – załącznik Nr 3).                                                                                                          

Umowa o powierzenie zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony nie dłuższy niż 3 lata.

7.      Prezydent Miasta zlecający zadania publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadnia w zakresie objętym "Programem współpracy".

Kontrola i ocena powinna obejmować w szczególności:

-         stan realizacji zadania,

-         efektywność, rzetelność i jakość wykonywania zadania,

-         prawidłowość wykorzystywania środków publicznych otrzymywanych na realizację zadania,

-         prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.

8.      Podmioty, które podpisały umowę w ramach "Programu współpracy" są zobowiązane do sporządzenia sprawozdania w terminie 30 dni, po upływie  terminu, na który umowa została zawarta (wzór – załącznik Nr 4), z zastrzeżeniem pkt. 9.

9.      Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.

 

VII.           Inne formy współpracy i pomocy organizacjom  pozarządowym.

 

1.      Środki z budżetu Miasta winny być jednym z wielu, nie zaś jedynym źródłem pomocy i wspierania działalności organizacji pozarządowych.

Wzrastać musi też udział środków własnych organizacji, sponsorów, funduszy pomocowych lub dotacji państwowych na działalność programową.

Organizacje pozarządowe muszą wykazywać większą niż dotychczas aktywność w tym zakresie.

2.      Miasto będzie stosować również inne formy pomocy dla organizacji pozarządowych. Główne kierunki to:

-         udzielanie wsparcia  poprzez oddanie w użytkowanie najem lub dzierżawę lokalu na prowadzenie działalności pożytku publicznego,

-         udostępnianie pomieszczenia na spotkania lub obiektu na okazjonalną działalność statutową, a także użyczenie sprzętu do wykonania zadania,

-         pomoc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych, w tym pomiędzy podobnymi podmiotami działającymi w miastach partnerskich Kalisza,

-         organizowanie konsultacji i szkoleń tematycznych dla aktywu tych organizacji, a także bieżąca wymiana informacji pomiędzy uczestnikami programu,

-         doradztwo i udzielanie przez samorząd pomocy merytorycznej np. w przygotowaniu projektów i pisaniu wniosków.

3.      Decyzje o podjęciu współpracy i przyznanej formie pomocy podejmuje Prezydent Miasta najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od chwili złożenia wniosku.

 

VIII.         Postanowienia końcowe

 

1.      Niniejszy "Program współpracy" znamionuje charakter polityki społecznej, w tym znaczeniu, że prezentuje m.in. politykę samorządu lokalnego w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi i stanowi wytyczną do opracowywania projektu budżetu Miasta na rok następny

2.      "Program współpracy" jest otwarty i może ulec zmianie wraz ze zmianą warunków zewnętrznych wynikających z wprowadzenia nowych rozwiązań prawnych, wniosków ze wzajemnych doświadczeń, a także ze zmieniającej się sytuacji finansowej Miasta.

3.      Uznaje się za konieczne dokonanie w I kwartale 2005 r. kompleksowej analizy i oceny realizacji niniejszego "Programu współpracy" i przedstawienia stosownych wniosków.