U C H W A Ł A  Nr .........................................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .............................................................




w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaliszu w 2003 roku.


Na podstawie art. 18 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142,poz.1591 z późn. zm./ oraz art.46 ust.6 ustawy z dnia 29 listopada 1990r.o pomocy społecznej /Dz.U. z 1998r.Nr 64 , poz.414 z późn. zm./ uchwala się co następuje:


§ 1.


Przyjmuje się sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaliszu w 2003r. stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.  


                                                              

§ 2.


Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

§ 3.


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.









                                                    U Z A S A D N I E N I E

                                                     do Uchwały Nr .........................................

                                                     Rady Miejskiej Kalisz

                                                     z dnia .......................................................




w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaliszu w 2003r.


Stosownie do art.46 ust.6 ustawy o pomocy społecznej kierownik ośrodka pomocy społecznej składa radzie miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka.

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu realizuje zadania zlecone i zadania własne Miasta Kalisza oraz zadania Miasta Kalisza - miasta na prawach powiatu obejmujące zakres pomocy społecznej.







Załącznik do uchwały Nr....

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ...................................

         

 

 

 

SPRAWODZANIE Z DZIAŁALNOŚCI MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KALISZU ZA ROK 2003

         

   

Reforma ustrojowa państwa spowodowała, iż Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu pełni od 1999r. dwie funkcje: ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie. Zadania realizowane przez MOPS są regulowane przede wszystkim :

-ustawą o pomocy społecznej ( Dz. U. z 1998r. Nr 64 poz 414 z późn. zm.)

-ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych( Dz. U. z 1997r. Nr 123 poz 776 z poźn. zm.)

-ustawą o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych ( Dz.U. z 1998r. Nr 102 poz 651z późn. zm. )

oraz innych ustaw towarzyszących. 

     Obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej spoczywa na organach jednostek samorządu terytorialnego oraz na administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawami, co równocześnie wskazuje z jakiego źródła powinny być finansowane określone zadanie.

 

ZADANIA GMINY

 

 

Ze świadczeń przyznawanych w ramach zadań własnych gminy i zadań zleconych korzystały w roku 2003 - 5300 rodzin, a w rodzinach tych 12.875 osób. Tym samym 11,9 % mieszkańców Kalisza korzystało ze świadczeń pieniężnych pomocy społecznej. Zdecydowana większość osób korzystało z pomocy w ramach zadań własnych gminy - 4.280. Z pomocy  udzielanej w ramach zadań zleconych gminy korzystało 2.009 osób. Jest to tendencja pogłębiająca się z roku na rok i utrwalona od roku 2001, tj. od kiedy wysokość środków finansowych w ramach zadań zleconych nie pozwala na udzielanie pomocy w formie zasiłków okresowych. W roku sprawozdawczym zasiłki okresowe otrzymało jedynie 339 osób. Średnio pomoc ta przyznana była na okres 1,6 miesiąca.

 

Zasiłki i pomoc w naturze w ramach zadań własnych gminy.

 

 

Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym realizowanych przez gminy należy w szczególności:

§         udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym,

§         świadczenie usług opiekuńczych w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,

§         udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się  na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

§         udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

§         praca socjalna,

§         sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

 

 

 

Zadania obowiązkowe

Ilość osób

Kwota

Schronienie

8

23.614

Posiłek

2.192

820.580 w tym 276.602 - dotacja Wojewody

 

W tym posiłek dla dzieci i młodzieży w stołówkach szkolnych - 2.135

809.021

Sprawienie pogrzebu

10

24.108

Zasiłki celowe na pokrycie kosztów powstałych w wyniku zdarzenia losowego

1

1.000

Usługi opiekuńcze

468

1.170.000

Praca socjalna

1.750

-

 

 

Zadania fakultatywne

Ilość osób

Kwota

Zasiłki celowe

3.249

1.940.211

 

 

Łącznie z budżetu miasta na świadczenia pomocy społecznej będące w dyspozycji MOPS w Kaliszu wydatkowano kwotę 3.702.911 zł.

Zdecydowana większość zasiłków celowych była przyznana z przeznaczeniem na żywność i środki czystości. Średnio zasiłek celowy wyniósł 152 zł. Średnio miesięcznie w okresie roku szkolnego z dożywiania w szkołach korzystało 1765 dzieci.

 

Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez gminy należy również prowadzenie ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym.

 

Na terenie Kalisza funkcjonuje Dzienny Dom Pomocy Społecznej z usług którego w 2003 r. skorzystało 114 osób. Dzienny Dom Pomocy Społecznej jest placówką całodziennego pobytu, świadczącą usługi opiekuńcze, rekreacyjno-kulturalne, rehabilitacyjne a także posiłki przeznaczone dla osób, które ze względu  na wiek, stan zdrowia, sytuację życiową oraz warunki rodzinne wymagają takiej pomocy.

 

 

Zasiłki i pomoc w naturze w ramach zadań zleconych gminie.

 

Łączna kwota przeznaczona na świadczenia pomocy społecznej z zakresu zadań zleconych wyniosła 5.708.607 zł

Średnia wysokość zasiłku z zadań zleconych wyniosła 347 zł .

 

Zadania zlecone gminie obejmowały w roku sprawozdawczym w szczególności:

 

§         przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, renty socjalnej,

§         przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych , macierzyńskich okresowych i jednorazowych,

§         opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem wymagającym stałej opieki i pielęgnacji, dla osób pobierających gwarantowany zasiłek okresowy,

§         opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

§         świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

§         organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy.

 

 

Forma pomocy

Liczba osób

Kwota w zł

Zasiłki stałe

238

985.726

Zasiłki stałe wyrównawcze

521

1.498.541

Renty socjalne (do 30 IX 2003)

465

1.558.233

Gwarantowane zasiłki okresowe

112

407.731

Macierzyńskie zasiłki okresowe i jednorazowe

289

338.379

Składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe

291

438.000

Składki na ubezpieczenie zdrowotne

647

176.200

Specjalistyczne usługi opiekuńcze

49

240.000

 

 

Zadania fakultatywne.

 

§         zasiłki okresowe dla 339 osób na kwotę 65.797 zł,

 

Forma pomocy

Liczba osób

Kwota w zł

Zasiłki okresowe

339

65.797

 

Zadaniem zleconym gminie jest również organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy.

Dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym upośledzonym umysłowo, a także osób, którym specyficzne zaburzenia w rozwoju uniemożliwiają pobyt w innych placówkach zapewnia podstawowe świadczenia opiekuńczo-wychowawcze rekreacyjne, rehabilitacyjne a także posiłki Dzienny Ośrodek Rehabilitacyjno -Wychowawczy "Tulipan" w Kaliszu. W 2003r. Ośrodek przeznaczony jest na 50 miejsc, a skorzystało z jego usług 53 osoby.

 

Analiza przyczyn, dla których osoby i rodziny korzystały ze świadczeń pomocy społecznej pokazuje, że w największej ilości przypadków, bo w 2.673 było to bezrobocie. Dla 1.819 rodzin powodem przyznania pomocy była niepełnosprawność a dla 1.892 długotrwała choroba. W grupie przyczyn najliczniej występujących trudnych sytuacji rodzin znajduje się również bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego. Zjawisko to odnotowano w 1.133 rodzinach z czego 947 w rodzinach niepełnych. W 315 przypadkach dysfunkcją powodującą konieczność przyznania świadczeń pomocy społecznej był alkoholizm.

 

 

Na podstawie ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych wypłacono:

 

§         zasiłki rodzinne dla 165 osób

§         zasiłki pielęgnacyjne dla 184 osoby

 

 

Forma pomocy

Liczba osób

Kwota w zł

Zasiłki rodzinne

165

 58.622

Zasiłki pielęgnacyjne

184

 223.914

Zasiłki wypłacane są dla osób, uprawnionych, którym z różnych przyczyn nie wypłacają tych zasiłków inni płatnicy.

 

 

                               ZADANIA POWIATU

           

          Do zadań powiatu realizowanych w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej należy w szczególności:

 

§         zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usług o określonym standardzie w domu pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym, organizowanie mieszkań chronionych oraz kierowanie osób ubiegających się o przyjęcie do domu pomocy społecznej,

 

Dom Pomocy Społecznej w Kaliszu przeznaczony jest na 180 miejsc.

W ubiegłym roku w DPS w Kaliszu  umieszczono  37 osób oraz 40 osób w domach pomocy społecznej poza Kaliszem. Na miejsce w Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu oczekuje 95 osób natomiast na miejsca w innych domach  pomocy społecznej oczekuje 16 osób.

                                                                                

§         prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej,

 

Centrum Interwencji Kryzysowej w Kaliszu udzieliło schronienia dla 74 nowych osób - ofiar przemocy, oraz dla 10 osób znajdujących się w sytuacjach wywierających negatywny wpływ na psychikę człowieka i jej rozwój w wyniku zdarzenia losowego, 8 osób przebywało w mieszkaniach chronionych (w tym jeden wychowanek placówki opiekuńczo-wychowawczej pozostała grupa to osoby z zaburzeniami psychicznymi),

 

       Nie wszystkie osoby będące w sytuacji kryzysowej, a w szczególności w sytuacji występującej przemocy w rodzinie, wymagają umieszczenia w placówce. Osobom tym udzielana jest pomoc ambulatoryjna. Pomocy tej udzielono 942 osobom.

 Niektórzy klienci ambulatoryjni tj. kobiety uwikłane w przemoc domową, uczestniczą również w spotkaniach w grupie wsparcia dla ofiar przemocy, prowadzonych przez psychologa.

 

§         zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie.

 

W ramach realizacji powyższego zadania w 2003 roku skierowano 56  dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych.

 

W Domu Dziecka w Kaliszu umieszczono w roku  2003 r. - 21 dzieci (zarówno z miasta Kalisz jak i innych powiatów).

        Opracowano analizę dotyczącą realizacji postanowień sądu dotyczących umieszczenia dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. W większości przypadków dzieci przybywają w placówkach interwencyjnych dłużej niż przewidują to przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. ponieważ  nie ma miejsc w placówkach socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych.   Z analizy wynika, że występują duże trudności w pozyskaniu miejsc dla dzieci starszych , dla dzieci z zaburzeniami zachowania i  dzieci uzależnionych. Szczególnie jest trudno pozyskać miejsca dla licznych rodzeństw. Pojawiają się także trudności w dopasowaniu poziomu kształcenia dla wychowanków. 

       Dom Dziecka w Kaliszu jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego zapewniającą doraźną i całodobową opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej. Kaliski Dom Dziecka jest placówką koedukacyjną przeznaczoną dla dzieci w wieku od urodzenia do uzyskania pełnoletności lub po uzyskaniu pełnoletności do czasu ukończenia szkoły w której się uczą. Placówka dysponuje 24 miejscami dla dzieci starszych i 26  miejscami dla dzieci małych. 

     

 

§         pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających  niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich i rodziny zastępcze.

 

 Wychowankowie z placówek opiekuńczo- wychowawczych oraz opuszczający rodzinę zastępczą mogą liczyć na pomoc mającą na celu ich życiowe usamodzielnienie i integrację  poprzez pracę socjalną a także pomoc :

-pieniężną na usamodzielnienie

-pieniężną na kontynuowanie nauki

-w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w  

 mieszkaniu chronionym,

-w uzyskaniu zatrudnienia

- na zagospodarowanie w formie rzeczowej

W okresie sprawozdawczym z wychowankami sporządzano 57 indywidualnych programów usamodzielnienia lub  ich aktualizacji .

 

§         przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, schroniska, zakłady poprawcze, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze,

 

W ramach usamodzielnienia z pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki skorzystało 64 wychowanków rodzin zastępczych na kwotę 315.445,86 zł oraz 22 z placówek opiekuńczo-wychowawczych na kwotę 86.898,69 zł. Jednorazową pomoc na usamodzielnienie wypłacono 28 wychowankom rodzin zastępczych w  kwocie 126.438 zł oraz 13 osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze na kwotę 42.671,31 zł. Pomoc rzeczową otrzymało 30 wychowanków rodzin zastępczych w kwocie 142.664 zł oraz 4 osoby opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze na kwotę 18.589 zł. 

 

§         organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielenie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,

 

W  roku 2003 r. pod opieką MOPS na terenie miasta Kalisza  funkcjonowało  117 rodzin zastępczych (w tym nowych 16), w których wychowywało się 161 dzieci. Rodzinom  tym co miesiąc wypłacano  pomoc na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka. Na pomoc pieniężną na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych wydano kwotę: 1.097.446,79 zł. Nowym rodzinom na każde dziecko udzielona zastała jednorazowa pomoc na pokrycie wydatków związanych z  potrzebami dziecka. Pomocy tej udzielono 16 nowym rodzinom dla 23 dzieci w łącznej  kwocie 37.955,35 zł. 

   W 2003r. realizowano także  szkolenie PRIDE dla przyszłych rodzin zastępczych ( szkolenie ukończyły 4 rodziny, jedna rodzina przyjęła dwoje dzieci).

 

 

Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.

 

Zadania powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej określa ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

   Środki na realizację tych działań pochodzą z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych . W 2003r. w na powyższe zadania

zgodnie z algorytmem ze środków PFRON dla naszego miasta przypadła kwota 3.008.727, w tym na zobowiązania dotyczące zwrotu kosztów wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych i składki na ubezpieczenie społeczne 943.674 zł.

 

 

W ramach rehabilitacji zawodowej:

 

§         refundowano wynagrodzenia dla 214 osób zatrudnionych w latach ubiegłych i okresie sprawozdawczym. Kwota refundacji wyniosła 747.064 zł,

§         udzielono tylko 2 pożyczki pieniężne na rozpoczęcie działalności gospodarczej na kwotę 70.000 zł. ze względu na małe zapotrzebowanie na tę formę pomocy.

§         zrefundowano koszty szkolenia dla 56 osób niepełnosprawnych organizowanych przez PUP. Koszt szkolenia zamknął się kwotą 38.856 zł.

 

Z zakresu rehabilitacji społecznej:

 

§         dofinansowano koszty działania WTZ na kwotę 633.420 zł dla 45 uczestników.

§         dofinansowano zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (załatwiono 347 wniosków na kwotę 268.981 zł w tym 48 wniosków dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na kwotę 67.750 zł).

§         dla 650 osób przyznano dofinansowanie kosztów pobytu na turnusach rehabilitacyjnych, koszt dofinansowania wyniósł 323.726 zł.

§         dofinansowano do likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych kwotę 706.026 zł w tym:

       - zlikwidowano bariery architektoniczne w miejscu zamieszkiwania osób niepełnosprawnych dla 84 osób na łączną kwotę 480.782 zł

       - w zakresie barier w komunikowaniu się przyznano dofinansowanie 63 osobom niepełnosprawnym na kwotę 225.244 zł,

§         dofinansowano organizację procesu kształcenia sportowców niepełnosprawnych dla Klubu Sportowego "Start" na kwotę 20.000 zł w ramach którego zorganizowano między innymi I Memoriał imienia Władysława Jakubka.

§         wśród osób niepełnosprawnych rozprowadzono 4.800 biletów ulgowych umożliwiających korzystanie z pływalni krytej Ośrodka Sportu i Rekreacji  w Kaliszu przy ul. Łódzkiej w cenie 3 zł jeden bilet.

 

 

Analiza dotycząca zjawisk powodujących zagrożenie bezpieczeństwa socjalnego mieszkańców Kalisza skłoniła pracowników MOPS do zmiany działań na rzecz osób i rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej.

Bezrobocie i alkoholizm oraz fakt wychowywania dzieci w rodzinach niepełnych to w ocenie pracowników socjalnych problemy w największym stopniu wpływające na poczucie bezradności społecznej. Są to również zjawiska o bardzo głębokich konsekwencjach dla funkcjonowania rodziny.

W oparciu o kartotekę klientów MOPS w Kaliszu sporządzony został materiał obrazujący nagromadzenie niekorzystnych zjawisk społecznych w określonych rejonach miasta Kalisza nazwany "Mapą problemów". "Mapa problemów" jest zarówno ilościowym jak i graficznym obrazem problemów dotykających klientów pomocy społecznej.

Opis zawiera ilość środowisk rodzinnych objętych pomocą na każdej z ulic oraz problemy powodujące trudną sytuację rodziny. "Mapa" sporządzona została głównie jako materiał do podejmowania systemowej pracy socjalnej, która jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. "Mapa" służy również do podejmowania działań o charakterze profilaktycznym w tym aktywizujących społeczności lokalnej.

            W celu doskonalenia metod pracy socjalnej pracownicy socjalni pracują od 2003 roku w zespołach pracy socjalnej specjalizujących się w zagadnieniach dotyczących:

§         bezrobocia,

§         dzieci i młodzieży,

§         uzależnień,

§         seniorów.

 

Zespół do spraw bezrobocia:

§         prowadził działalność informacyjną,

§         jeden raz w tygodniu otrzymuje oferty pracy przekazywane przez PUP i przekazuje je wszystkim pracownikom oraz wywiesza na tablicy informacyjnej.

 

Zespół do spraw dzieci i młodzieży:

§         zorganizowano zabawę "Powitanie lata" (oprócz zabawy dzieci otrzymały prezenty pozyskane od sponsorów),

§         Zabawa Andrzejkowa  dla dzieci,

§         Pracownik uczestniczący w pracach zespołu uczestniczył w szkoleniu w Fundacji "Starszy brat, starsza siostra" w celu uzyskania certyfikatu umożliwiającego uruchomienie programu w Kaliszu,

 

Zespół do spraw uzależnień:

§         prowadził działalność informacyjną (tablice informacyjne w ośrodku),

§         opracował ulotkę kierowaną do osób uzależnionych,

§         opracował kontrakt dotyczący współpracy klienta pomocy społecznej z pracownikiem socjalnym,

§         zorganizował dla osób uzależnionych spotkanie "Andrzejkowe" z udziałem terapeuty z poradni leczenia uzależnień.

 

Zespół do spraw seniorów:

§         opracował ankietę, która posłuży zbadaniu potrzeb seniorów,

§         opracował ulotkę dotyczącą dyżuru telefonicznego dla seniorów,

§         opracowuje informator dla seniorów,

§         jeden raz w miesiącu dyżurujący pracownik socjalny z zespołu uczestniczy w spotkaniach członków Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów odbywających się w pomieszczeniach MOPS przy ul. Granicznej.

§         14 lipca zorganizowano wycieczkę do Lichenia dla 44 osób,

§         2 października zorganizowano spotkanie z okazji "Dni Seniora" dla 60 osób wyłącznie przy pomocy sponsorów i pomocy uczniów z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich (w ramach spotkania uroczysta kolacja z muzyką do tańca i upominkami dla każdego uczestnika).

 

 

 Efekty podejmowanych działań dają się podsumować w następujący sposób:

 

1 Osoby, które podjęły pracę-  330

2 Osoby, które z różnych względów nie korzystają z pomocy społecznej a korzystali - 330

3 Osoby, które otrzymały rentę lub emeryturę- 70 

4 Osoby, które uzyskały prawo do opieki nad dzieckiem-   6

5 Osoby, które w wyniku interwencji pracownika socjalnego uzyskały umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności-  211

6 Osoby, które podjęły terapię odwykową i utrzymują absytnencje - 117

7 Osoby, które podjęły naukę -  47

8 Osoby, które uzyskały alimenty- 108 

9 Osoby, które podjęły leczenie psychiatryczne -81

10 Osoby, które podjęły leczenie ogólne -84

11 Osoby, które otrzymały dodatek mieszkaniowy w wyniku interwencji pracownika socjalnego-      229

12 Środowiska, w których złagodzono konflikty -   177  

 

 

 PROGRAM

 

      Opracowano autorski program "By powrót był możliwy" zatwierdzony przez Ministerstwo Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej.

   Program realizowany był w okresie od 01 września 2003 do 01 grudnia 2003r.

     Celem programu była pomoc rodzinom dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,  w rodzinach zastępczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów rodzinom zagrożonym umieszczeniem dzieci po za rodzina naturalną. Rodzice biologiczni zostali przygotowani do spotkań z dziećmi i ich ewentualnego powrotu.

        Powyższe cele zostały osiągnięte dzięki przeprowadzonym zajęciom i warsztatom ukierunkowanym na pomoc w rozwiązywaniu problemów przyczyniających się do umieszczenia dzieci poza rodziną.

 Zajęcia miały na celu pomóc obu grupom rodziców w kwestiach dotyczących problemu bezrobocia, uzależnień , przemocy i agresji w rodzinie , bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych .Na realizację ww. programu otrzymaliśmy dotację w wysokości 15.000 zł. W ramach programu przeprowadzono także ankietę z byłymi mieszkankami Centrum Interwencji Kryzysowej w Kaliszu. W ankiecie wzięły udział 43 osoby. Ukazała ona problemy osób przebywających w CIK oraz udzielone formy pomocy mieszkańcom placówki. W ocenach respondentek placówka dała im możliwość zmiany ich życia, pozwoliła odzyskać równowagę psychiczną, uregulować sprawy urzędowe.

 

 

Kalisz, marzec 2004r.