Uchwała Nr ……………….

Rady    Miejskiej   Kalisza

z dnia ………………………


w sprawie odmowy uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul.Pułaskiego 52 w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne.



Na podstawie art.18 ust.1 w zw. z art.101 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Dz 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) uchwala się co następuje:

§ 1


Odmawia się uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul.Pułaskiego 52 w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne.


§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.


§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.







Uzasadnienie

do Uchwały Nr ........................................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .........................................


Pismem z dnia 27 lutego 2004r. na podstawie art.101 ustawy o samorządzie gminnym, wezwano organ stanowiący Miasta do niezwłocznego uchylenia uchwały nr XVI/209/2004 z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu …, jako sprzecznej z prawem podjętej bez zachowania wymaganej przepisami procedury postępowania i naruszającej interes prawny, pod rygorem skierowania sprawy do sądu administracyjnego.

Przedmiotowe wezwanie do uchylenia uchwały Rady Miejskiej nie zasługuje na uwzględnienie.

W dniu 26 lutego 2004r. Rada Miejska Kalisza podjęła kwestionowaną wskazanym wezwaniem uchwałę.

Podstawę prawną przedmiotowej uchwały stanowił przepis art.18 ust.2 pkt 9 lit.h ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym i przepis art.59 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. Dz 1996r. Nr 67, poz.329 z późn.zm.).

Pierwszy z tych przepisów stanowi, że do kompetencji Rady należy podejmowanie uchwał dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Z kolei z art.59 ustawy o systemie oświaty wynika m.in., że szkoła publiczna (a także przedszkole) może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę (Radę Miejską Kalisza). Organ prowadzący jest zobowiązany co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły (przedszkola) m.in. rodziców uczniów i właściwego kuratora oświaty. Zgodnie więc z art.59 ust.1 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący jest zobowiązany zawiadomić w nieprzekraczalnym terminie 6-miesięcznym wyszczególniony
w nim krąg podmiotów nie o likwidacji, lecz o zamiarze likwidacji. Skoro zatem organ prowadzący powziął zamiar jej likwidacji, to powinien o tym zawiadomić wymienione w tym przepisie podmioty. Dopiero po zawiadomieniu o zamiarze likwidacji może być podjęta uchwała w sprawie jej likwidacji (por. wyrok NSA z 28 maja 2002r. – II S.A./Wr. 562/02).

W myśl powyższego zawiadomienie o likwidacji placówki publicznej powinno być skierowane do rodziców dzieci uczęszczających do placówki objętej zamiarem likwidacji. Ustawa o systemie oświaty wymaga więc powiadomienia rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach likwidowanej placówki, choć nie określa w żaden sposób formy tego zawiadomienia. Informacja ta powinna być adresowana do tej grupy osób. Tak też się stało w okolicznościach poprzedzających wywołanie samej uchwały. Jednocześnie zawiadomiony został Kurator Oświaty. W konsekwencji, w uwarunkowaniach faktycznych sprawy, przy wywołaniu przedmiotowej uchwały przewidziane prawem przesłanki warunkujące skuteczność i ważność jej podjęcia, tak w zakresie zachowania ustawowych terminów jak i stosownych powiadomień – zostały spełnione.
W wyniku przedmiotowego zawiadomienia Kurator Oświaty w Poznaniu – Delegatura w Kaliszu pismem z dnia 23 lutego 2004r. (a więc przed terminem wywołania kwestionowanej uchwały) stwierdził m.in., że w związku z pismem nr WE 4311/1/04 z dnia 11 lutego z 2004r. w sprawie likwidacji i przekształceń szkół i placówek oświatowych w Kaliszu, którego załączniki stanowią projekty uchwał w tym zakresie Kuratorium Oświaty podkreśliło, że proponowana koncepcja jest racjonalna i po wypełnieniu wymogów formalnych możliwa do przyjęcia. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że pakiet przekazanych Kuratorowi Oświaty uchwał obejmował także kwestionowaną uchwałę Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. Po podjęciu przedmiotowej uchwały wpłynęło do Rady Miejskiej Kalisza omawiane wezwanie z dnia 27 lutego 2004r. pracowników przedszkola i rodziców dzieci, którzy wzywają Radę do niezwłocznego uchylenia przedmiotowej uchwały jako sprzecznej z prawem, podjętej bez zachowania wymaganej przepisami procedury postępowania i naruszający interes prawny pod rygorem skierowania sprawy do sądu administracyjnego. Zważyć i podkreślić należy, że literalnie samo wezwanie jako konkretna czynność prawna nie określa na czym polega sprzeczność uchwały z prawem i naruszenie procedury postępowania jak i nie podaje na czym polega naruszenie interesu prawnego. Stwierdzić należy, że zgodnie z ukształtowaną na gruncie stosowania art.101 ustawy o samorządzie gminnym praktyki, naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia powinno być powiązane z jednoczesnym wskazaniem naruszenia konkretnego przepisu prawa materialnego lub procesowego.

Dodatkowo ponownie podkreślić i wskazać należy, że sporna uchwała Rady Miejskiej z 26 lutego 2004r. ma charakter intencyjny, a o ostatecznym bycie prawnym i formie organizacyjno-prawnej Publicznego Przedszkola Nr 1 zdecyduje uprawniony organ (Rada) w zależności od wyników realizacji trybu postępowania przy przekształcaniu przedszkoli publicznych w placówki niepubliczne, co artykułowane było także przez przedstawiciela organu wykonawczego Miasta na sesji Rady Miejskiej Kalisza w dniu 26 lutego 2004r.

            Mając na względzie powyższe okoliczności  i wobec braku naruszeń ze strony organu stanowiącego przy podejmowaniu uchwały nr XVI/209/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 26 lutego 2004r. w sprawie wyrażenia woli likwidacji Publicznego Przedszkola Nr 1 w Kaliszu przy ul. Pułaskiego 52
w związku z jego przekształceniem w przedszkole niepubliczne, wywołanie uchwały Rady o odmowie uchylenia ww. uchwały jest w pełni uzasadnione.