UCHWAŁA Nr ............
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia.............................
w sprawie przyjęcia Programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Kaliszu do 2007 roku.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i art. 12 pkt 11, w zw. z art.91 i art.92 ust.2 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 2001 r, Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 34 ust. 7 w zw. z art. 35a ust. 1 pkt 1, ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Program działania na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Kaliszu do 2007 roku, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2.
Zobowiązuje się Prezydenta Miasta Kalisza do koordynowania realizowania przez poszczególne jednostki zadań przyjętych w Programie.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
do uchwały Nr....................
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia.......................
w sprawie: zatwierdzenia programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Kaliszu do 2007r.
Z ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. nr 123, poz. 776) z późniejszymi zmianami wynikają obowiązki realizowania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań wynikających z tej ustawy i podejmowania działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
Efektywne wypełnienie tych zadań wymaga opracowania strategii działań pozwalającej możliwie kompleksowo ocenić istniejące problemy oraz zaplanować sposoby i terminy ich rozwiązania w oparciu o posiadany potencjał lokalny.
W mieście Kaliszu zamieszkuje według danych statystycznych z 2002 roku 15.410 osób niepełnosprawnych co stanowi ponad 14 % ogółu mieszkańców miasta, z czego 12.128 osób posiada ważne orzeczenia o niepełnosprawności. Dlatego za niezbędne uznaje się podjęcie działań na ich rzecz, które umożliwią im przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.
Osoby niepełnosprawne mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz do korzystania na zasadzie równości z praw i obowiązków ustanowionych dla ogółu obywateli - bez względu na rodzaj, przyczynę i stopień niepełnosprawności.
Kompleksowy program działania na rzecz osób niepełnosprawnych do 2007 roku, uwzględnia lokalne potrzeby niepełnosprawnych i likwidowanie przeszkód na drodze do wyrównywania szans z pełnosprawnymi, dążenie do integracji - pełnego uczestniczenia osób niepełnosprawnych w życiu społeczeństwa. Obejmuje wszystkie dziedziny życia społecznego takie jak: dostępność, nauczanie, rehabilitację, zatrudnienie, budownictwo, transport i komunikację.
Każdy z tych obszarów pełni ważną rolę w procesie integracji społecznej osób niepełnosprawnych i stanowi niezbędny element wielowymiarowego, kompleksowego postępowania w tym zakresie.
Program dostosowany jest do możliwości finansowych. Dzięki środkom finansowym z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poszerzony jest zakres rzeczowy działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
Pełna realizacja zadań składających się na program przyczyni się w znacznym stopniu do pokonania trudnych sytuacji życiowych osób niepełnosprawnych i rodzin opiekujących się nimi, zlikwidowania wielu barier oraz do osiągnięcia przez osoby niepełnosprawne możliwie najwyższego poziomu społecznego funkcjonowania.
Załącznik
do Uchwały nr ..........
Zarządu Miasta Kalisza
z dnia ..........................
PROGRAM DZIAŁANIA
na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Kaliszu do 2007 roku
WSTĘP
Program działania na rzecz osób niepełnosprawnych jest dokumentem służącym realizacji polityki społecznej. W ramach programu będą realizowane następujące cele szczegółowe:
Opracowanie programu jest jednocześnie wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która została wprowadzona ustawą z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 154, poz. 1972).
Informacja o realizacji Programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych w mieście Kaliszu w poszczególnych latach przedkładana będzie Przewodniczącemu Rady.
Program skierowany jest do niepełnosprawnych mieszkańców miasta Kalisza. Szacuje się, że dotyczy bezpośrednio ponad 15 tysięcy osób niepełnosprawnych, a pośrednio jeszcze dodatkowo kilku tysięcy członków ich rodzin.
Definicja zawarta w Karcie Praw Osób Niepełnosprawnych mówi: "Niepełnosprawnymi są osoby, których sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę, oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi". Natomiast ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zawęża powyższą definicję określając: "Niepełnosprawnymi są osoby, których stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych, a w szczególności ogranicza zdolności do wykonywania pracy zawodowej, jeśli uzyskały orzeczenie".
Dla potrzeb "Programu działania" przy opracowywaniu przyjęto obie podane definicje, stosując określenie z ustawy do realizacji zadań z niej wynikających.
Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone definicje niepełnosprawność przedstawia się jako zjawisko niejednorodne, które obejmuje wiele ograniczeń funkcjonalnych; może być fizyczna, intelektualna lub polegać na dysfunkcji zmysłów, może wynikać z choroby somatycznej lub choroby umysłowej. Wymienione zaburzenia i sytuacje mogą mieć charakter stały lub przejściowy. Niepełnosprawność dotyczy osób w każdym wieku. Dla lepszego określenia potrzeb osób niepełnosprawnych przyjęto podział na siedem głównych grup:
Celem programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym miasta Kalisza poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Cel ten będzie osiągnięty dzięki ustaleniu potrzeb lokalnych osób niepełnosprawnych i wytyczeniu zadań, których realizacja przyczyni się do:
1. Poprawy sytuacji niepełnosprawnych mieszkańców m. Kalisza w zakresie:
2. Podniesienia poziomu społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych i ich równoprawnego uczestnictwa w społeczności
lokalnej.
3. Poszerzenia zakresu wiedzy i umiejętności kadr pracujących z osobami niepełnosprawnymi; w tym rodziców, opiekunów i wolontariuszy.
4. Zwiększenia społecznej świadomości problemu osób niepełnosprawnych i aktywnego włączania różnych środowisk społeczności lokalnej w pomoc niepełnosprawnym mieszkańcom miasta.
1. Liczba osób niepełnosprawnych ogółem (wg danych z spisu powszechnego w 2002r.) - 15.410 w tym:
- osób niepełnosprawnych prawnie: 12.128 w tym:
- osób niepełnosprawnych biologicznie 3.282 (bez ważnego orzeczenia)
2. Osoby niepełnosprawne prawnie aktywne zawodowo - 2.739, w tym:
Osoby niepełnosprawne prawnie bierne zawodowo - 9.374
3. Osoby niepełnosprawne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy:
- bezrobotne - 546, w tym kobiety -256,
- poszukujące pracy i nie pozostających w zatrudnieniu - 93, w tym kobiety -43.
4. Liczba osób niepełnosprawnych prawnie w wieku 16 lat i więcej - ogółem 14.868, w tym:
- osób niepełnosprawnych prawnie w wieku 16 lat i więcej - ogółem 11.834
- osób niepełnosprawnych biologicznie 3.034 (bez ważnego orzeczenia) w wieku 16 lat i więcej
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - 1
- Dom Pomocy Społecznej - 1
- Środowiskowy Dom Samopomocy "Tulipan" - 1
- Dzienny Dom Pomocy Społecznej - 1
- Warsztaty Terapii Zajęciowej - 1
- Mieszkania chronione dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 1
- Organizacje pozarządowe - 17:
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Towarzystwo Dzieci o Niepełnej Sprawności Ruchowej
Polski Związek Niewidomych
Polski Związek Głuchych
Towarzystwo Walki z Kalectwem
Kaliski Klub "Amazonki"
Polskie Stowarzyszenie Diabetyków
Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów
Stowarzyszenie Emerytów, Rencistów i Inwalidów
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Autystycznym
Związek Inwalidów Wojennych
Koło Przyjaciół Dzieci z Cukrzycą
Rehabilitacyjny Klub Sportu i Turystyki
Polskie Centrum Metody Fonogestów
Polskie Stowarzyszenie Chorych na Hemofilię
Rada Koordynacyjna Organizacji Działających na Rzecz Osób Niepełnosprawnych
Fundacja Inwalidów i Osób Niepełnosprawnych "Miłosierdzie"
6. Placówki edukacji dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnej:
w tym: - z oddziałami integracyjnymi - 1
- specjalnymi - 1
Przedszkola niepubliczne - 2 w tym 1 integracyjne
w tym: - oddziały integracyjne - 4
gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne publiczne - 33
w tym: - oddziały integracyjne - 7
7. Placówki służby zdrowia:
8. Zakłady pracy chronionej - 12
- Agencja Ochrony Mienia i Usług Elektr. "ESCORT"
- " DULNIK" Specjalistyczne Usługi Budowlane
- " FENIKS" P.P.H.
- "FRUTO J.V." Sp. z o.o.
- "INVEST-PRO" s.j.
- "LEX" Sp. z o.o.
- "OHRPOL"
- "PANEL SERWIS" Sp. z o.o.
- P.W. "KAL-PAB" Sp. z o.o.
- P.W. "JALMAX"
- "PROSNA" Spółdzielnia Inwalidów
- Przedsiębiorstwo Spedycyjno Transportowe "OSTSPED" s.j.
a) zakup sprzętu i urządzeń zmniejszających skutki niepełnosprawności
b) udział w turnusach rehabilitacyjnych
c) uczestnictwo w terapii zajęciowej
8. Zadania w zakresie korzystania z ogólnodostępnych form spędzania czasu wolnego.
III. 1. ZADANIA W ZAKRESIE EDUKACJI, w tym kształcenia integracyjnego
Lp. |
Nazwa zadania |
Zakres rzeczowy zadania |
Podmioty realizujące zadania |
Miejsce i termin realizacji |
Źródła finansowania |
Liczba dzieci niepełnosprawnych objętych zadaniem |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. 2. 3. 4. 5. 6. |
Stworzenie dzieciom niepełnosprawnym możliwość uczestniczenia we wczesnej edukacji Prowadzenie oddziałów integracyjnych w Szkole Podstawowej nr 17 przy ul. H.Sawickiej 3b Prowadzenie oddziałów integracyjnych w Gimnazjum nr 9 przy ul. H.Sawickiej 22-24 Prowadzenie oddziałów integracyjnych w II LO i ZSB Prowadzenie oddziałów dla dzieci autystycznych w Zespole Szkół nr 10 przy ul. Podmiejskiej Zapewnienie bezpłatnego przewozu dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do publicznych szkół
|
Prowadzenie oddziałów integracyjnych w Przedszkolu nr 19 przy ul. Widok Organizacja procesu dydaktycznego, zatrudnienie wykwalifikowanej kadry Organizacja procesu dydaktycznego, zatrudnienie wykwalifikowanej kadry Organizacja procesu dydaktycznego, zatrudnienie wykwalifikowanej kadry Organizacja procesu dydaktycznego, zatrudnienie wykwalifikowanej kadry
|
Przedszkole nr 19 Szkoła Podstawowa nr17 Gimnazjum nr 9 II LO i ZSB Zespół Szkół nr 10 Urząd Miejski - Wydział Edukacji Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Zespół placówek opiekuńczych przy ul. Kordeckiego , Szkoła Podstawowa nr 17 przy ul. H.Sawickiej 3b |
Proces ciągły Proces ciągły Proces ciągły Proces ciągły Proces ciągły W miarę zgłaszanych potrzeb
|
Budżet Miasta Subwencja + budżet Miasta Subwencja + budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta
|
15 20 10 9 22 12 |
III.2. ZADANIA W ZAKRESIE SZKOLENIA ZAWODOWEGO I ZATRUDNIENIA
Lp. |
Nazwa zadania |
Zakres rzeczowy Zadania |
Podmioty realizujące zadania |
Miejsce i termin realizacji |
Źródła finansowania |
Liczba uczestników szkolenia |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. 2. 3. |
Zorganizowanie szkoleń dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy Tworzenie nowych stanowisk pracy dla niepełnosprawnych Podjęcie działań zmierzających do utworzenia Zakładu Aktywizacji Zawodowej |
1) Kurs rachunkowości dla samodzielnych księgowych z zastosowaniem komputerów w księgowości 2) Kurs obsługi komputera I i II stopnia 3) Kurs grafiki komputerowej 4) Kurs obsługi kas fiskalnych 5) Kurs prawa jazdy kat. C 6) Kurs prawa jazdy kat. D i E
7) Kurs dokształca-jący dla kierowców w zakresie przewozu rzeczy 8) Kurs dokształca-jący dla kierowców w zakresie przewozu osób 9) Kurs kierowcy wózka jezdniowego 10) Kurs obsługi stacji paliw 11) kurs napełniania zbiorników pojazdów samochodowych LPG 12) Kurs Rzeźnik-wędliniarz 13) inne kursy w zależności od zapotrzebowania 1. Udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej 2. Dofinansowywanie kosztów przystosowania stanowisk pracy Nawiązanie kontaktów celem utworzenia ZAZ, stworzenie miejsc pracy dla osób zaliczanych do znacznego stopnia niepełnosprawności i poprzez rehabilitację zawodową i społeczną przygotowanie tych osób do życia w otwartym środowisku
|
Powiatowy Urząd Pracy w Kaliszu MOPS MOPS Urząd Miejski MOPS Fundacja "Miłosierdzie" Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych |
2004-2006 r. w zależności od zapotrzebowania 2004-2006r. sukcesywnie, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych jak wyżej 2005-2006r. |
PFRON PFRON PFRON Budżet Miasta PFRON Europejski Fundusz Społeczny |
w zależności od zapotrzebowania |
III.3. ZADANIA W ZAKRESIE DOSTĘPNOŚCI ŚRODOWISKA (likwidacja barier architektonicznych w obiektach użyteczności publicznej)
Lp. |
Nazwa zadania |
Zakres rzeczowy Zadania |
Podmioty realizujące zadania |
Miejsce i termin realizacji |
Źródła finansowania |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. |
Obniżenie krawężników dla zjazdu wózków w ulicy Dobrzeckiej Wykonanie chodnika i podjazdu dla osób niepełnosprawnych na przejściu z ul. Staszica do chodnika w Al. Wojska Polskiego. Budowa rampy dla wózków inwalidzkich przy schodach przy ulicy Kazimierzowskiej Budowa rampy dla wózków inwalidzkich przy schodach zejście Al. Wojska Polskiego w ulice Wodną. Budowa chodnika łączącego posesję osoby niepełnosprawnej z zatoką autobusową w ulicy Romańskiej Likwidacja krawężników na ulicy Franciszkańskiej Obniżenie krawężników na przejściach dla pieszych w ulicy Parczewskiego, Sukienniczej i Złotej Modernizacja ulic w mieście z dostosowaniem do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich Mobilizowanie instytucji i ośrodków kultury do likwidowania barier architektonicznych.
|
Rozbiórka istniejących i ułożenie krawężników -10,8 mb, chodnik 271,45m2 Rozbiórka istniejących krawężników i chodników, obniżenie krawężników i ułożenie chodników krawężniki 56mb, chodniki 123m2 Budowa rampy o długości 12m i szerokości 1,5m Budowa rampy o długości 12m i szerokości 1,5m wykonanie 40m2 chodnika Likwidacja 140 krawężników Wykonanie obniżeń krawężników, 36m krawężnika, 120m2 chodnika Obniżenia krawężników, wykonanie chodników, budowa ramp.
|
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Zarząd Dróg Miejskich
Urząd Miejski MOPS |
ul. Dobrzecka 2004 r. ul. Staszica-Al. Wojska Polskiego. 2004r. ul.Kazimierzowska 2004 r. Al. Wojska Polskiego -ul. Wodna 2004 r. ul. Romańska 2004r. ul. Franciszkańska 2004r. ul.Parczewskiego (odcinek Złota Kanonicka), ul. Sukiennicza (odcinek Rzeźnicza Kazimierzowska), ul. Złota (odcinek Targowa Parczewskiego). 2004r. ul. Stańczukowskiego, Trasa Bursztynowa, ul. Elektryczna, ul. Wrocławska, ul.M.Skłodowskiej -Curie, ul. Ciesielska, ul. Babina, ul. Torowa, ul. Brzozowa, ul. Sosnowa, ul. Cyprysowa, ul. Olszowa, ul. Korczak, ul. Sulisławskiego, ul. Legionów, ul. Polna. 2005-2006r. proces ciągły |
Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta Budżet Miasta
|
|