Uchwała Nr...................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia ............................

 

 

w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Kalisza.

 

Na podstawie art. 40 ust. 8 i ust. 9 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm. ) oraz art. 18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm), uchwala się co następuje:

 

§ 1.

Ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Kalisza, na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, dotyczące:

  1. prowadzenia robót w pasie drogowym,
  2. umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
  3. umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
  4. zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3, w szczególności pod punkty handlowe nie będące obiektami budowlanymi oraz dla celów parkingowych lub garażowych.

 

§ 2.

Za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego dróg publicznych, o którym mowa w § 1 pkt 1,3 i 4, z wyłączeniem reklam i obiektów usługowych i handlowych, ustala się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:

 

 

 

L.p

Kategoria drogi

Stawka opłaty wg zajmowanego elementu pasa drogowego

Jezdnia

chodnik

pozostałe

Zajęcie jezdni do

20 % szerokości

Zajęcie jezdni powyżej

20% do 50% szerokości

Zajęcie jezdni pow.50% szerokości do jej całkowitego zajęcia

 

 

1

Krajowa, wojewódzka

3,00 zł

4,00 zł

8,00 zł

3,00 zł

1,50 zł

2

Powiatowa, gminna

1,50 zł

2,00 zł

4,00 zł

1,50 zł

1,00 zł

 

§ 3.

  1. Za zajęcie pasa drogowego drogi publicznej, o którym mowa w § 1 pkt 2 ustala się roczną stawkę opłaty za 1 m2 powierzchni pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy umieszczanego urządzenia – w wysokości 10 zł.
  2. Za umieszczenie urządzenia na drogowym obiekcie inżynierskim ustala się roczną stawkę opłaty za 1m2 powierzchni pasa drogowego drogi publicznej zajętego przez rzut poziomy umieszczanego urządzenia – w wysokości 180 zł.
  3. Roczne stawki opłat w wysokości określonej w ust. 1 i 2 obejmują pełny rok kalendarzowy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym i naliczane są każdorazowo z początkiem roku.
  4. Wysokość stawek opłat za niepełny rok kalendarzowy proporcjonalna jest do liczby miesięcy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym w przypadku gdy wnioskodawca występuje o zezwolenie w trakcie roku kalendarzowego.
  5. Zajęcie pasa drogowego przez krótszy okres niż 1 miesiąc traktowane jest jak zajęcie pasa drogowego przez 1 miesiąc.

 

§ 4.

Za umieszczenie w pasie drogowym drogi publicznej reklam, o których mowa w § 1 pkt 3 ustala się następujące stawki opłat za 1 m2 powierzchni za 1 dzień:

L.p

Kategoria drogi

Stawka opłaty

1

Krajowa

2,50 zł

2

Wojewódzka

2,00 zł

3

Powiatowa

1,35 zł

4

Gminna

1,00 zł

 

§ 5.

Za umieszczenie w pasie drogowym drogi publicznej tablicy zawierającej informacje o m. Kaliszu i jego promocję, w szczególności w postaci planów, map, plansz itp. ustala się stawkę opłaty w wysokości 0,01 zł za 1m2 powierzchni za 1 dzień dla wszystkich kategorii dróg.

 

§ 6.

  1. Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 1 pkt 3 w celu umieszczenia w pasie drogowym drogi publicznej obiektu usługowego lub handlowego ustala się następujące stawki opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego za 1 dzień zróżnicowane wg stref:

L.p

Strefa

Stawka opłaty

1

Podstawowa

0,80 zł

2

Pierwsza

0,60 zł

3

Druga

0,40 zł

  1. Określenie stref dla potrzeb ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego o którym mowa w ust. 1:

  1. strefa podstawowa – obejmuje centrum miasta, obszar ograniczony ulicami: Al. Wojska Polskiego od ul. Stawiszyńskiej do ul. Poznańskiej, Harcerską, Górnośląską, Nowy Świat, Czarna Droga, Sportowa, Łódzka od ul. Sportowej, Garncarska, Stawiszyńska do Al. Wojska Polskiego z tymi ulicami,
  2. strefa pierwsza – obejmuje obszar przylegający do centrum miasta, ograniczony ulicami: Al. Wojska Polskiego od ul. Poznańskiej do Ronda Westerplatte, Podmiejska od Ronda Westerplatte do Górnośląskiej, Dworcowa, Kolejowa, M. Konopnickiej, Południowa z tymi ulicami,
  3. strefa druga – obejmuje obszar miasta poza strefą podstawową i pierwszą, ulice nie należące do tych stref.

 

§ 7.

Zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 2, § 4 oraz w § 5 i § 6 przez krótszy czas niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

 

§ 8.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.

 

§ 9.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

UZASADNIENIE

do uchwały Nr ................

Rady Miejskiej Kalisza

z dnia .........................

w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Kalisza.

 

 

W związku ze zmianą ustawy o drogach publicznych, wprowadzającej między innymi nowe uregulowania prawne dotyczące pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego, zgodnie z art.40 ust.8 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U.z 2000r. Nr 71, poz.838 z późn.zm.), nałożony został na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek ustalenia, w drodze uchwały, wysokości stawek opłat
za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Przy ustalaniu stawek opłat za zajęcie pasa drogowego, kierowano się przede wszystkim wymogami określonymi w art.40 ust.9 w/w ustawy o drogach publicznych, względami bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpływem naruszenia poszczególnych elementów pasa drogowego na utrudnienia w ruchu i konstrukcję nawierzchni drogi. Zgodnie z art.40a ustawy o drogach publicznych wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego, stanowią przychody środka specjalnego odpowiednich zarządów dróg (w tym przypadku Zarządu Dróg miejskich w Kaliszu), przeznaczonych na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich. Podjęcie uchwały jest w pełni uzasadnione i spełnia wszystkie wymogi określone prawem.